اشتراک هیأت CSRS در کنفرانس بین‌المللی اتحاد جوامع مسلمان در ترکیه

بیست و پنجمین کنفرانس “گنگرۀ بین‌المللی اتحاد جوامع مسلمان» از سوی مرکز مطالعات اقتصادی و اجتماعی “ESAM” در ترکیه به تاریخ 26-28 می 2016 در استانبول انعقاد یافت.

این کنفرانس سه روزه تحت عنوان «جهان اسلام؛ مشکلات و راه‌حل‌ها» برگزار گردید که 146 تن از نمایندگان حرکت‌های اسلامی جهان و مراکز تحقیقاتی جهان اسلام، از 59 کشور در آن اشتراک ورزیده بودند.

از افغانستان نیز، دکتور عبدالباقی امین رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی “CSRS” به دعوت رسمی برگزار کننده‌گان، در این کنفرانس اشتراک ورزیده بود.

در نشست افتتاحیۀ این کنفرانس رهبران حرکت‌های اسلامی آسیا و افریقا روی مشکلات جهان اسلام بحث کردند و در نشست بعدی مشکلات جنگ و آوارگی و مشکلات اقتصادی جهان اسلام مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست روی اهمیت طرح نجم الدین اربکان در مورد ساختن گروه هشت کشور اسلامی منحیث راه‌حل بحران اقتصادی کشورهای اسلامی بحث صورت گرفت و نبود واحد پولی موحد بین کشورهای اسلامی سبب پیوند و دنباله‌روی کشورهای اسلامی خوانده شد.

نشست دیگر این کنفرانس به قضایای زن اختصاص یافته بود و شماری از خانم‌های مسلمان از اروپا، افریقا و امریکا تجارب مشارکت زن مسلمان، در آن جوامع را بیان داشتند.

نشست اختتامیۀ کنفرانس در مورد ارائۀ راه‌حل‌ها بود که جمعی از شرکت کنندگان پیشنهاداتی در این مورد تقدیم داشتند.

دکتور عبدالباقی امین به نمایندگی از مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی-کابل مقالۀ خویش را تحت عنوان «راه بیرون رفت از مشکلات جهان اسلام» ارائه نمود.

آقای امین جنگ‌های داخلی در کشورهای اسلامی را یکی از مشکلات مهم جهان اسلام خواند و گفت که این جنگ‌ها مانع پیشرفت جوامع اسلامی گردیده و نتیجۀ سیاست‌های نادرست دولتمردان و کشورهای غربی می‌باشد. به گفتۀ او، ما باید از تجارب کشورهای چون مصر، تونس، المغرب، سودان و غیره درس‌هایی برای یک آیندۀ بهتر بگیریم.

دکتور امین افزود: «جنگ در افغانستان روی تمامی ابعاد جامعه، از حکومتداری گرفته تا وضعیت صحت، تعلیم و تربیه، اقتصاد و غیره تاثیرات ناگواری داشته است. به گفتۀ او، افغانستان هم اکنون 96 در صد واردات دارد و تنها 4 در صد صادرات دارد و در سایر بخش‌های اقتصادی نیز در وضعیت بدی قرار دارد. از سوی دیگر، در 15 سال گذشته در اثر جنگ‌ها حدود 300 هزار نفر در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.»

به گفتۀ دکتور امین، همه‌ی این مصائب به دلیل استمرار جنگ در این کشور می‌باشد و هرچند همه جهت‌ها از جنگ خسته شده‌اند، ولی نبود یک جهت میانجی برای کاهش بی‌اعتمادی میان اطراف درگیر در جنگ، باعث شده است که پروسۀ صلح در کشور به نتیجۀ مطلوبی نرسد. به گفتۀ او، کشورهای اسلامی باید در پایان دادن به جنگ در افغانستان نقش خویش را ایفا نمایند.

 2 3 4 5

6

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *