هيئتي از حزب اسلامي جناح مخالف حكومت، وارد كابل شد

هیئتی از حزب اسلامی جناح مخالف حكومت جهت گفتگو در زمینۀ انتخابات آینده ریاست جمهوری به کابل سفر کرده است. غيرت بهير مسئول سياسي حزب اسلامي گفته است: این هیئت با اعضای حزب اسلامی، اعضای پارلمان و شماری از گروه‌های سیاسی در کابل دیدار کرده است. وی توضیح نداد که هدف از سفر این هیئت چیست، اما گفته است: این دیدارها، یک بخش از روند تفاهم است که با گروه‌های مختلف سیاسی آغاز کرده‌اند. در همين حال اظهاراتي از طرف حزب اسلامي جناح مخالف در مورد داشتن نامزد مستقل در انتخابات آينده رياست جمهوري و ياهم حمايت از نامزد ديگر، صورت گرفته است.

در اين مورد محترم استاد زبير شفيقي كارشناس مسائل سياسي و مدير مسئول روزنامه ويسا در مصاحبه اي كه با آنها داشتيم چنين ابراز نظر كردند:به نظر من این چندمین بار است که هیئت حزب اسلامی جناح مخالف حكومت به كابل آمده اند و با حکومت کابل و با سران احزاب، ملاقات های داشتند و آنها موقف نرمتری نسبت به طالبان دارند و به صلح، بیشتر تمایل دارند اما متأسفانه از داخل يعني از طرف حكومت افغانستان کدام پیامی بسیار روشنی که آنها را به مصالحه تشویق کند تا هنوز دریافت نکرده اند و در اين مورد شاید فشار خارجی ها در بین باشد كه نميخواهند اين تفاهم صورت بگيرد. تا حال این گونه مشکلات وجود دارد يعني در راه گروه های که تمایل به تفاهم دارند مشكلاتي وجود دارد و حلقاتی خارجي وجود دارد که نمیخواهند اين تفاهم صورت بگيرد، مسائله افغانها حل شود و شرايط مناسب براي درك همديگر بين افغانها و حل مشكلات شان مساعد گردد تا بالاخره بحران موجود حل گردد.

 از لحاظ منطقی، حزب اسلامی چون نسبت به طالبان تمایل بيشتر به صلح دارد، در اين راستا بايد كوشش جدي صورت ميگرفت. اگر حزب اسلامي صلح نمايد و مشكل شان حل گردد چون پایگاه مردمی آن ها قوی بوده پس در نتيجه يك قوت بزرگ از مخالفت دست میکشد و به روند سیاسی فعلی قانع میشود كه در حقیقت یک دستاوردی کمی نیست اما از طرف حکومت تا هنوز گام های مؤثری درین راستا برداشته نشده است و با اين جود از طرف حزب اسلامی نیز گاه گاهی اعلامیه های صادر میشود که مانع مصالحه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *