آیا افغانستان همین اکنون شکار یک ملک الطوایفی خطر ناکی نیست؟

 

آنچه دراین اواخر بحث داغ رسانه ها را تشکیل داده است، اظهارات رئیس جمهور حامد کرزی در مورد بروز خطر ملک الطوایفی در افغانستان است، که به اساس اظهارات مقامات حکومتی افغان از این جا نشأت می گیرد که مشاور امور سیاسی نخست وزیر پاکستان ضمن دیداری با سفیر افغانستان در اسلام آباد به موصوف توصیه نموده تا غرض ختم جنگ و درگیری در افغانستان، بهتر است برخی از ولایات جنوب افغانستان به طالبان واگذار گردد.

بعضی از تحلیل گران به این نظر اند که اگر حکومت پاکستان در حقیقت پیشنهاد واگذاری چند ولایت به طالبان را از حکومت افغانستان نموده باشد این یکبار دیگر نشاندهی از سیاست دوگانه این کشور در قبال افغانستان می کند.

رحیم الله یوسفزی یکی از آگاهان سیاسی پاکستان میگوید، چنین گزارش ها می تواند پروسه صلح افغانستان را دچار مشکلات جدید نماید، به باور وی طالبان هیچگاه با اقتدار در چند ولایت افغانستان قناعت نکرده بلکه خواهان تشکیل حکومت در آنجا اند.

احمد ضیأ رحیمزی، نویسنده و ژورنالستافغان میگوید:هر چند از وقتی که دفتر قطر برای طالبان با پرچم سفید و لوحه امارت اسلامی افغانستان در دوحه گشوده شد، دولتمردان کابل با بهانه های مختلفی مخالفت خود را با گشایش این دفتر اظهار داشته و به نوعی مخالفت عملی خود را با پروسه صلح در این کشور جنگ زده به نمایش گذاشتند، ولی این بهانه ایجاد ملک الطوایفی و اتهام بستن بر طالبان در  این مورد مشخص، توانست به تبر آنعده افرادیکه همیشه و تحت نام و شعار های مختلفی با صلح و مصالحه در افغانستان به مخالفت برخاسته اند، دسته بدهد و باعث گردد تا مبارزه این اشخاص و حلقات مشخص ارگ زده که زنده گی خود را مدیون ادامه جنگ در افغانستان می پندارند، علیه پروسه صلح گسترش بیشتری یافته و بنام دفاع از وحدت و یک پارچگی افغانستان، تاخت و تاز خود علیه مصالحه و آشتی ملی را ادامه دهند.

به باور فرخ شاه جناب عضو مجلس سنا؛ افغانستان به هیچ وجه، کشور قابل تجزیه نیست و بافت های اجتماعی این کشور اجازه به چنین طرح را نمی دهد.

این نماینده مردم می گوید: ” هر کس! چه خارجی ها و چه داخلی ها که خواب تجزیه افغانستان را می بینند؛ این خواب شان خیال است و محال است و جنون”.

وحید مژده میگوید:”طالبان به هیچ وجه خواهان تجزیه افغانستان نیستند؛ بلکه آنها از جمله کسانی اند که بشدت با تجزیه مخالفت می کنند”.

به باور آقای مژده؛ دفتر طالبان در قطر، به هیچ صورت باعث تجزیه افغانستان نمی شود؛ بلکه این دفتر می تواند راه گشای صلح باشد.

این آگاه امورسیاسی؛ زندگی مشترک افغان ها را به نفع آنها می داند؛ زیرا به باور او، اگر این کشور محاط به خشکه تجزیه شود؛ بیش تر از امروز در محاصره اقتصادی قرار می گیرد که به نفع افغانستان نیست.

دکتور عبدالباقی امین، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی درین مورد میگوید:

اگر امریكایی ها بخواهند افغانستان را بین اطراف در گیر تقسیم نمایندوبخواهند هر قسمتی را منطقۀ نفوذ برای جناحی بگردانند، سخن حامد كرزی بجا خواهد بود، ومردم افغانستان باید بدانند كه خارجی ها هیچ وقتی دست های امانتدار در مورد سرنوشت كشور نبوده، وعدۀ كه درین ده سال فریب خوردند باید متوجه شوند و رئیس جمهور افغانستان هم از جمله كسانی است كه اکنون فهمیده كه خارجی ها به نفع كشور نمی اندیشند، بناء فرصتی خوبی است در فضای كه نیت سوء امریكایی ها واضح شده افغانها به یكدیگر رو آورده ودر مورد سرنوشت افغانستان آرام، باثبات، واحد وغیر قابل تجزیه باهم تفاهم نمایند.

——————————————————————————————————————————————–

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *