حامد کرزی در لباس زلمی رسول، رئیس جمهور می شود

 

حامد کرزی در حاشیة نشست شانگهای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و از نامزدی زلمی رسول در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داد.

پوتین، رییس جمهور کشوری است که در رقابت تنگاتنگ با غرب قرار دارد.

محترم عبدالشهید ثاقب تحلیلگر قضایای سیاسی میگوید: دیدار حامد کرزی با پوتین و اعلام نامزدی زلمی رسول در آن نشست، می‌تواند حاکی از چرخشی 180 درجة تیم حاکم در عرصة روابط خارجی باشد. به نظر می‌رسد که حامد کرزی تصمیم دارد از این پس، نه تنها از روسیه دستور بگیرد، بل از مدل نظام سیاسی آن تقلید نیز نماید.

بنابراین، چیزی را که من حدس می‌زنم این است که حامد کرزی در صدد آن است تا تجربه روسیة دوران پوتین را در افغانستان تکرار کنند. ولادیمیر پوتین، هنگامی که دو دوره ریاست جمهوری را پشت سر گذاشت و برای تصاحبِ دورِ سوم با مشکلِ قانونی برخورد، از نامزدی مدودوف حمایت نمود. مدودوف یکی از اعضای تیم پوتین بود که بدون مشورة وی هیچ کاری را انجام نمی‌داد.

به نظر می‌رسد که کرزی نیز تصمیم دارد تا از زلمی رسول به عنوان مدودوف افغانستان استفاده کند.

آن‌چه که این حدس را تأیید می‌کند تمایلِ آقای کرزی برای باقی ماندن در قدرت می‌باشد. او ضمنِ آن‌که باری از این تمایلِ خود پرده برداشته و گفته بود که قدرت را ایلادادنی (رها کردنی) نیست، هم‌چنان در این روزها تیمی را مامور نموده تا با راه‌اندازی راهپیمایی‌ها و همایش‌ها، خواهانِ ادامة حضور او در قدرت شوند. به گونه‌ نمونه؛ چندی پیش، گروهی از مردم در کابل، طی همایشی، از دولت افغانستان خواست تا از برگزاری انتخابات صرف نظر نموده و آن را تا سال 2018 به تعویق اندازد.

شما اگر اجازه بدهید که تجربه روسیه در افغانستان تکرارشود و حامد کرزی برای بار سوم، این بار در لباسِ زلمی رسول، زعامتِ کشور را به عهده بگیرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که برای بارِ چهارم نیز به فکرِ ریاست جمهوری نیفتد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *