تصویب قانون ثبت احوال و نفوس: ذکر قومیت در تذکره رد شد

 

طرح قانون ثبت احوال و نفوس افغانستان که در آغاز سال روان از سوی وزارت عدلیه به شورای ملی ارسال شده بود، روز دوشنبه پس از برخورد فزیکی میان مخالفان و طرفداران با رد ذکر قومیت در تذکره‌های الکترونیکی، این قانون در ولسی جرگه به تصویب رسید .

خانم بلقیس روشن عضو مجلس می‌‌گوید: در تذکره‌های الکترونیکی باید افغان نوشته شود و هیچ کسی نباید بازیچه حرف‌های کشورهای دیگر شود از این رو دامن زدن به مسائل قومی کار بسیار اشتباه بوده و هر کسی در این اعمال دست دارد افغان نه بلکه مزدور اجنبیان است .

محترم دکتور رحمت الله زاهد، رئیس نهاد جوانان مسلمان افغانستان (نجم) در زمینه چنین ابراز نظر می‌‌کند:

درین مقطع زمانی که ما افغان‌ها نیاز به وحدت و يک پارچگی داريم باید از تمام اسبابی که منجر به فروپاشی ملت واحد ما می‌‌گردد جلوگیری شود.

مسئله‌ی نوشتتن و ذکر ملیت در تذکره اهميتی ندارد که بالای آن در پارلمان جنجال صورت بگیرد، به نظر ما نوشتن ملیت در تذکره مخالف وحدت ملی است، زیرا هر کسیکه تذکرۀ هويت افغانستان را دارد او افغان است و تذکرۀ هويت او ثابت کنندۀ ملیت اوست، پس چه ضرور است که ملیت ذکر شود؟ و درین مقطع زمانی که اختلافات قومی در کشور ما وجود دارد و دشمنان ملت به عمیق ساختن اختلافات قومی و نژادی دامن می‌‌زنند، با ذکر ملیت در تذکره، اختلافات دیگر هم بیشتر خواهد شود.

و دکتور فضل الهادی وزین آگاه امور سیاسی می‌‌گوید: در اکثریت کشور‌های دنیا مسئله‌ی نوشتن ملیت و یا قومیت در تذکره، مهم قلمداد نمی‌‌شود و منسوبیت اتباع یک کشور تعلق می‌‌گیرد به همان هویت ملی ایشان. و این جای تأسف است که نمایندگان ملت افغانستان درین حالت بحرانی کشور، خود را مصروف مسائلی می‌‌سازند که منفعتی به دنبال ندارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *