تقبیح جنایات کودتاگران مصری در کابل

 

احزاب سیاسی و نهاد های اجتماعی افغانستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی، کشتار بیرحمانهء مردم بیدفاع مصر بدست کودتاگران نظامی این کشور را بشدت تقبیح نمودند.

احمدضیا مسعود معاون سیاسی جمیعت اسلامی ضمن تقبیح جنایات نظامیان مصری گفت که وقتی یک گروه مسلمان می خواهد از راه مدنی و مبارزات انتخاباتی بقدرت برسد ولی با سرکوب و کشتار مواجه می گردد، این کار زمینه را برای تمایل به افراط گرائی مذهبی مساعد می سازد.

وی به نیروی کودتاگر در مصر هشدار داد که با کشتار نمی توان بر ملت مسلط شد و این روند که بوسیلهء نظامیان در مصر براه افتاده، هم برای مصر و هم برای سراسر جهان اسلام پیامد های خطرناکی در قبال خواهد داشت.

رییس جبهه ملی می گوید زمانی که حرکت ها و مبارزات سیاسی و مدنی احزاب در کشورهای اسلامی با حمایت روبرو نگردد؛ گروهای جدید افراطی در این کشورها اعلام موجودیت خواهند کرد.

احزاب سیاسی و نهاد های اجتماعی افغانستان موضع مشترک خویش را در قبال خشونت و خونریزی دهشتناک مصر و تداوم آن به شرح زیر اعلام می دارد:

  • کودتای نظامی برعلیه دولت منتخب را آغاز خطرناکی در جهت قربانی شدن ارادهء مردم مصر می داند و خواهان حل بحران از راه های منطقی و مسالمت آمیز می باشد، به گونه ای که حقوق اساسی مردم و آزادی اراده و انتخاب شان تضمین گردد.
  • با ابراز همدردی به ملت بزرگ مصر درمورد شهادت و زخمی شدن هزاران تن از فرزندان آن، تداوم خشونت و حملات مرگبار نیروهای امنیتی بر مردم بیدفاع و متحصنان بی سلاح را بشدت محکوم نموده و حمایت خویش را از داعیهء انسانی و برحق شان اعلام میداریم.
  • از جامعهء بین المللی، سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان، اتحادیهء اروپا، سازمان کشورهای اسلامی و نهاد های حامی حقوق بشر می خواهیم قبل از اینکه بحران عمق و گسترهء بیشتر پیدا کند، دولت نظامی را به پذیرش خواست های قانونی مردم وادار سازند و جلو کشتار مردم و ادامهء خونریزی را بگیرند.
  • به دولت نظامی هوشدار می دهیم که با جاری کردن سیل خون نمی توان کشور را اداره کرد. از این جهت خواست ما اینست که کودتاچیان دست از ادامهء این جنایت ضد بشری بردارند و با پذیرش خواسته های اساسی مردم، زمینهء آرامش مجدد و حل اساسی بحران را جستجو نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *