میز گرد: بحث روی طرح‌های پیشنهادی صلح در نشست استانبول

12 اپریل 2021 م
مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی نشستی را برای بحث در مورد طرح‌های پیشنهادی صلح در نشست استانبول با اشتراک شماری از نخبه گان سیاسی برگزار کرد.
این نشست که روز دوشنبه 23 حمل 1400 هـ ش به شکل میز گرد در دفتر مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی در کابل برگزار گردید، در کنار اعضای بورد علمی این مرکز برخی نخبه‌گان و شخصیت‌های سیاسی کشور حضور داشتند.
دکتور مصباح الله عبدالباقی رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی، انجنیر محمد امین کریم عضو رهبری حزب اسلامی، انجنیر علی احمد عثمانی وزیر پیشین انرژی و آب کشور، دکتور محمد امین احمدی عضو تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان، حضرت عمر زاخیلوال وزیر پیشین مالیه و رئیس حرکت نجات افغانستان، پوهاند گل رحمن قاضی رئیس جبهه مشترک صلح و وحدت ملی، استاد نصیر احمد نویدی رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان، استاد مسعوده جامی مسؤول بخش نسائی جمعیت اصلاح افغانستان، زینب موحد فعال صلح، مشتاق رحیم معاون اسبق دارالانشای شورای عالی صلح، محمد زمان مزمل شخصیت سیاسی کشور، دکتور فضل الهادی وزین شخصیت سیاسی و علمی کشور، جنرال عبد النصیر ضیایی عضو حرکت نجات افغانستان، دکتور عبدالصبور فخری رئیس جمعیت اصلاح افغانستان، داکتر وحیدالله مصلح عضو بورد علمی مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی، و علی رضا اخلاقی استاد پوهنتون برخی از اشتراک کننده گان این نشست بودند.
دکتور مصباح الله عبدالباقی در آغاز این نشست گفت که هدف از برگزاری این میز گرد بحث روی طرح‌های پیشنهادی صلح برای نشست استانبول است. به گفته او، کشور در حال حاضر در شرایط حساسی قرار دارد و نیاز است تا نخبه گان کشور این وضعیت را درک کنند و از فرصت موجود برای خاتمه دادن به این جنگ طولانی استفاده درست نماید. وی افزود، اگر گفتگوهای صلح به موفقیت نرسید و تحول از طریق گفتگوها و مذاکره ممکن نشد، طبعا جنگ و خشونت ادامه خواهد داشت و تحول از طریق خشونت و جنگ در راه خواهد بود که در آن صورت وضعیت کشور به مراتب خرابتر خواهد شد. دکتور مصباح الله گفت، از همین رو، از طریق این میز گرد و مشوره‌های بعدی تلاش داریم تصورات و پیشنهاداتی برای جهت‌های مؤثر در رابطه به پروسه صلح تقدیم کنیم که در نتیجه آن حل قضایا آسانتر و نظرات جهت‌های درگیر نزدیک‌تر گردد و در نهایت مسئله از طریق مذاکرات حل شود.
سپس روی طرح‌ها و تصورات مختلف از جمله طرح پیشنهادی ایالات متحده امریکا برای نشست استانبول، و طرح پیشنهادی حکومت افغانستان که توسط شورای عالی مصالحه ملی از چندین طرح توحید گردیده، مورد بحث اشتراک کننده‌گان این میز گرد قرار گرفت.
قرار است نتیجه این بحث‌ها بعد از توحید و نهایی‌سازی به شکل یک بسته پیشنهادی به منظور موفقیت مذاکرات صلح با طرف های درگیر و جهت‌های مؤثر سیاسی شریک ساخته شود.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *