معامله با پاکستان، تسهیل کننده روند صلح

 

چندی پیش هفت تن از اعضای طالبان افغانستان از زندان‌های این پاکستان رها شدند. برخی از اعضای مجلس سنای افغانستان در ارتباط با این موضوع بشدت انتقاد کرده و می‌گویند که رهایی آنان یک نوع سازش و تقویت طالبان می‌باشد. این افراد رهایی این زندانیان را یک نوع باج دادن حکومت به طالبان تلقی کرده و از این عمل شدیدا انتقاد کردند.

با وجود اینکه زندانیان طالب بارها از سوی حکومت پاکستان رها شده اند اما به باور بسیاری، این عمل یک کار تشریفاتی بوده و کسانی که از قید رها می‌شوند‌ افرادی عادی بوده و نمی‌توانند در پروسه مذاکره یا صلح افغانستان نقش بارزی را ایفا کنند.

آقای فهیم دشتی روزنامه‌نگار در پاسخ به اینکه آیا زندانیان رها شده از سوی پاکستان می‌توانند بر روند صلح افغانستان تاثیرگذار باشند؟ گفت: این افراد می‌توانند دوباره به جبهات جنگ بازگردند و یا اینکه به زندگی عادی بازگشته و به پروسه صلح بپیوندند. اما پرسش اصلی اینست که وقتی طالبان رها می‌شوند به کجا می‌روند؟ هنوز پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد. سال گذشته هم عده ای از فرماندهان طالبان از پاکستان رها شدند. حکومت معترض بود که این زندانیان از سوی پاکستان به حکومت افغانستان واگذار نشده اند.

وی افزود: باید بدانیم، هدفی که دولت افغانستان و شورای عالی صلح از ارایه درخواست برای رهایی زندانیان طالبان دنبال می‌کند، چیست؟ هیچ تضمینی وجود ندارد که رهایی این زندانیان بتواند در روند صلح کمک کننده بوده و در کاهش ناامنی ها در کشور تاثیرگذار باشد. این اشخاص در واقع از بدنه اصلی طالبان فاصله گرفته اند و نمی‌توانند تاثیر زیادی بر مذاکرات با طالبان داشته باشند و این به معنی دوام جنگ در کشور است.

آقای دشتی در ادامه بیان داشت: بخشی از طالبان افغانستان در کنترل پاکستان هستند و بالعکس عده ای از طالبان پاکستانی نیز با افغانستان در ارتباط هستند. بخش های از طالبان که برنامه شان دوام جنگ است، نه تحت کنترل پاکستان هستند و نه تحت کنترل افغانستان. در نتیجه اگر پروسه صلحی هم آغاز شود و مذاکرات راه بیفتد، ممکن است بخشی از طالبان وارد پروسه سیاسی شوند اما بخش دیگر به جنگ ادامه خواهند داد و اگر می‌خواهیم با طالبان وارد مذاکرات صلح شویم، نیاز به یک معامله و بده بستان با پاکستان داریم. چون پاکستان خواسته های از افغانستان دارد و تا زمانی که این خواسته ها برآورده نشود، این کشور به طالبان اجازه ورود به روند مذاکرات صلح را نخواهد داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *