ملا‌برادر از زندان پاکستان رها شد

 

به گزارش خبرگزاری جمهور به نقل از داوون نیوز؛ عمر حمید، سخنگوی وزارت داخله پاکستان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که ملاعبدالغنی برادر فرد شماره دو گروه طالبان افغانستان صبح روز شنبه-30سنبله 1392- آزاد شد.

پس از آنکه اصرار پیهم افغانستان و انکار پاکستان در قبال رهایی ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران پیشین طالبان به حد خسته کننده خود رسید، بالآخره در هفته گذشته از زندان رها شد. اما با آنهم شرط گذاشته که ملابرادر به جانب افغانستان تحویل داده نخواهد شد و در پاکستان یا محل دیگری برای رهبری و پیشبرد مذاکرات با طالبان مسلح از وی کار گرفته خواهد شد.

ملا عبدالغنی برادر که هنگام سقوط گروه طالبان، معاون وزارت دفاع این گروه بود؛ از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو در زندان پاکستان به سر می برد. او یکی از بنیانگذاران جنبش طالبان در سال ۱۹۹۴ میلادی بوده و یکی از فرماندهان با اعتماد ملامحمد عمر رهبر طالبان می‌باشد. شاهزاده شاهد؛ سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید: خواست اول افغانستان، انتقال ملا برادر به كشور است.

این در حالی است كه اسلام آباد گفته، ملا برادر پس از رهایی به افغانستان سپرده نخواهد شد.

وحید مژده، نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی با توجه به رهایی ملابرادر و نقش وی در مذاکرات صلح، به این باور است که پس از سفر کرزی به پاکستان و مذاکرات وی با مقامات آن کشور، به نظر می رسد که برخی تصامیم مخفی در این راستا بین هر دو جانب صورت گرفته شده تا به عوض رهایی سران طالبان در پاکستان یا تحویل دهی آن به افغانستان، در یک کشور سومی برای آنها دفتری تهیه شود و در آنجا مذاکرات صلح به پیش برده شود.

آقای مژده به این باور است که یک سلسله بازی‌های منطقه یی فراتر از پاکستان نیز در این رابطه در جریان است که به قول وی، در این اواخر دولتمردان افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی روی برخی مسایل با هم توافق نموده اند تا یک دفتر دیگر در یک محل دیگری برای طالبان ایجاد گردیده و ملا برادر به آنجا فرستاده شود.

وحید مژده به اساس معلومات دست داشته خود همچنان اظهار می‌دارد که کشورهای توافق کننده روی دفتر جدید برای طالبان ملا آغا جان معتصم، یکی از رهبران طالبان را که از مدتی در ترکیه بسر می برد، به حیث مسؤول این دفتر برگزیده اند و قصد دارند ملابرادر را نیز به آنجا بفرستند. موصوف همچنان می افزاید که هر چند مذاکره کننده گان طالبان در دوبی ادعا دارند که ملا آغاجان معتصم به امر ملا محمدعمر به این مذاکرات می پردازد ولی به قول وحید مژده، طالبانی که در قطر مستقر اند و همچنان رهبری طالبان در افغانستان و پاکستان، هر گونه رابطه ملا آغا جان معتصم با ملامحمد عمر را رد می کنند و ادعا دارند که موصوف به شکل خود سرانه این پروسه را آغاز کرده است. مژده به این نظر است که چون حکومت افغانستان خود هیچ گاهی ابتکاری در زمینه مذاکرات صلح در دست نداشته است، هر کس دیگری و هر کشوری در این پروسه مذاکرات مداخله می کند و سعی می کند تا مسیر این مذاکرات را به نفع کشور مربوطه خود بچرخاند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *