ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان شد

 

رييس كميسيون انتخابات پاكستان سه شنبه شب با اعلام نتايج رسمي انتخابات رياست جمهوري اين كشور گفت: ممنون حسين نامزد حزب مسلم ليگ شاخه نواز (حزب حاكم) با كسب اكثريت آراي نمايندگان مجالس اين كشور به عنوان دوازدهمين رييس جمهوري پاكستان انتخاب شد.

آی اس آی تعیین کننده سیاست پاکستان در قبال افغانستان

در دولت پاکستان صلاحیت ها و مسئولیت ها به دست نخست وزیر است و تصمیمات نهایی و اصلی را او اتخاذ می کند.

احمد سعیدی؛ کارشناس مسایل پاکستان با بیان این مطلب گفت که با تغییراتی که برای هجدهمین بار در قانون اساسی دولت پاکستان وارد شد، رئیس جمهور پاکستان فقط یک مقام تشریفاتی و فاقد صلاحیت است.

گفتنی است که ممنون حسین؛ نامزد حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف عصر سه شنبه بعد از برگزاری انتخابات این کشور، از سوی پارلمان به حیث رییس جمهور جدید پاکستان انتخاب گردید.

آقای سعیدی در این باره گفت: “صلاحیت ها و مسئولیت ها در دست صدر اعظم کشور بوده و تصمیمات نهایی و اصلی را وی اتخاذ می کند”.  به گفته وی در حکومت پاکستان، رئیس جمهور سیاستی را دنبال خواهد کرد که صدر اعظم آن را تبیین کرده باشد و سیاست جداگانه ای از یکدیگر نخواهند داشت.

وی افزود که تصمیم گیری ها در قبال دولت افغانستان به نظر دولت ملکی پاکستان نبوده و نخواهد بود.
این آگاه به امور پاکستان گفت که در دولت پاکستان صلاحیت های اصلی و اساسی به دست اردو و استخبارات آن کشور است که در قسمت اعظم تصمیمات حکومتی اردو و استخبارات نقش اصلی را ایفا می کنند.

کنترل سلاح های هسته ای و حتی جنگ و صلح در مناطقی چون کشمیر و خاک افغانستان به دست اردو و استخبارات پاکستان بوده و دولت ملکی نقشی در تصمیم گیری در این زمینه ها ندارد.

به نظر آقای سعیدی در صورتی سیاست های دولت پاکستان در قبال دولت افغانستان تغییر خواهد کرد که استخبارات و اردوی پاکستان خواهان تغییر در روند ارتباط با دولت افغانستان باشند.

وی تصریح کرد که اگرچه دولت ملکی پاکستان هم تاثیرات خود را در تصمیم گیری های استخبارات و اردوی کشورش دارد؛ اما عمر کوتاه باقیمانده از حکومت آقای کرزی نیز برای تصمیم گیری دولت جدید پاکستان حائز اهمیت است.

به باور وی همه سیاستمداران به شمول دولت پاکستان انتظار می کشند که دولت بعدی افغانستان به چه صورتی شکل می گیرد؛ تا آن زمان سیاست های خود را با شرایط روز تطبیق نمایند.  با این حال به نظر می رسد تا زمانی که سیستم نظامی در پاکستان تغییر اساسی نکرده است تعویض رئیس جمهور و دولت ملکی در این کشور هیچ تغییر در سیاست های خصمانه آن کشور در قبال افغانستان به وجود نخواهد آورد.  کما اینکه با انتخاب رئیس جمهور و صدر اعظم جدید دولت پاکستان نیز حملات راکتی انها از روز دوشنبه به ولسوالی دانگام ولایت کنر آغاز شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *