کنفرانس علمی: بررسی محاکمۀ اسرائیل در محکمۀ بین المللی عدالت

مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی کنفرانسی علمی را زیر عنوان “بررسی محاکمۀ اسرائیل در محکمۀ بین المللی عدالت” به تاریخ ۹ دلو ۱۴۰۲ دایر کرد.

این کنفرانس که به ابتکار دیپارتمنت مطالعات حقوقی مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی و با گردانندگی معراج الدین جلالی مسؤول آن دیپارتمنت برگزار شده بود، ابتدا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و پس از آن محترم احمد صمدی عضوی دیپارتمنت مطالعات حقوقی مرکز مطالعات و رئیس پوهنځی حقوق پوهنتون سلام به معرفی محکمۀ بین المللی عدالت (ICJ) پرداخته و تفاوت آن را با محکمۀ بین المللی جنایی (ICC)، اصول محاکمات و اسناد قابل استناد و انگیزۀ ایجاد این محکمه پرداخته چنین فرمود: “اساس ایجاد آن شعله‌ور شدن جنگ‌های بین المللی بود که کشورها به دنبال آن افتادند تا بتوانند قضایای مورد منازعۀ شانرا از طریق تفاهم، میانجی‌گری و بدون خون ریزی حل و فصل کنند و صلح و امنیت جهانی تأمین گردد”.

نام برده همچنان در بارۀ اینکه کدام کشورها حق دادخواهی به این محکمه را دارا می‌باشند معلومات داده افزود تمامی کشورهای که عضویت محکمۀ بین المللی عدالت را دارا باشند حق دادخواهی در این محکمه را دارند ولی فیصله‌های این محکمه جنبۀ مشورتی داشته و الزامیتی به بار نمی آرود مگر اینکه هردو طرف دعوی الزامیت آنرا پذیرفته باشند.

سپس محترم وحیدالله امین عضوی دیپارتمنت مطالعات حقوقی مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی پیرامون جریان محاکمۀ اسرائیل، خواسته‌های عاجل و درازمدت افریقای جنوبی از محکمۀ یاد شده و پیامدهای محکومیت اسرائیل روشنی انداخت. چنانچه در بارۀ ادعای افریقای جنوبی مبنی بر ارتکاب جنایت نسل کشی، تعبیض و جنایت جنگی توسط اسرائیل و احالۀ آن به محکمۀ بین المللی جنایی برای اشتراک کنندگان وضاحت داده و مهم ترین اقدامات فوری را که افریقای جنوبی در دعوای خود تقدیم تقاضا کرده بود و عبارت از: خودداری اسرائیل از ارتکاب نسل کشی بیشتر، اجازۀ ورود اقلام مورد نیاز به غزه و جلوگیری از محو آثار و علامی جنگی توسط اسرائیل بود یادآور شد.

از سوی هم پیامدهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و روانی محکومیت اسرائیل در این محکمه در کوتاه مدت و درازمدت به سطح محلی، منطقوی و جهانی را یکا یک بر شمرد.

در اخیر به پرسش‌های اشتراک کنندگان پاسخ داده شد و برنامه با شریک سازی نظریات سودمند تعدادی از اشتراک کنندگان و دعائیه استاد حسبان الله متوکل استاد پوهنتون سلام خاتمه یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *