باید یک گروه میانجی متعهد، سکرتریت صلح را بدست گیرد!

دکتور عبدالباقی امین، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی

من گشایش دفتر طالبان را در قطر مثبت ارزیابی میکنم. چون در طی این چند سال دیده شد که روند صلح بدون نشست و مذاکره با قیادت طالبان ناممکن است و اکنون با گشایش این دفتر، طالبان توانستند یک آدرس مستقل برای گفتگو و مذاکره داشته باشند.

قبل از گشایش این دفتر، زمانی که حکومت افغانستان به رهبری شورای عالی صلح میخواستند با سران طالبان گفتگو کنند، این اطمینان وجود نداشت که آیا افراد مذکور واقعاً سران طالبان هستند و یا در لباس طالب حاضر شده اند. و حتی در بعضی مواقع با اخذ امتیازات، تعدادی به شکل نماینده های دروغین طالبان می آمدند و از موقف طالبان صحبت میکردند و امتیاز میگرفتند. این اعتراضاتی که چرا نام امارت اسلامی و همچون انتقادات دیگری به نظر من از مسائل ضمنی و جزئی است. حالا که با گشایش این  دفتر، روند صلح بسوی بهبودی کشانیده میشود، نباید با حاشیه روی این فرصت را از دست بدهیم. و از دیدگاه من، هستند کسانی که عضویت شورای عالی صلح را دارند، ازین مقام سوء استفاده میکنند و حتی میخواهند جنگ ختم نشود و ادامه داشته باشد، چون منافع آنها در خطر است.

و درین مرحله حساس به نظر من باید یک گروه میانجی تشکیل گردد تا سکرتریت مذاکرات صلح را به عهده بگیرد. و این گروه میانجی نمیتواند از حکومت افغانستان و یا از شورای عالی صلح باشد، درین گروه باید افراد اکادمیک و واقع بینی باشند که منافع ملت را بر منافع شخصی خود ترجیح بدهند و نظر من اینست که به تعداد ده یا پانزده تن افراد متعهد و بی طرف که توانایی این کار را داشته باشند، انتخاب شوند و سکرتریت روند صلح را بدست بگیرند و من در انتخاب افراد متعهد و کار فهم، جمعیت اصلاح افغانستان را پیشنهاد میکنم تا بتوانند این پروسه مغلق و مهم را مثمر بسازند و به یک تفاهم و نتیجه مفید برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *