سمینار آیندۀ اصلاحات سیاسی در تاجیکستان و آسیای میانه!

گزارش: احمد جاوید صالحی

به تاریخ 8 جوزای 1392 خورشیدی سمیناری تحت عنوان (آیندۀ اصلاحات سیاسی در تاجیکستان  و آسیای میانه) با حضور دکتور محی الدین کبیری رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، در کابل برگذار گردید.

این سمینار که توسط مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی برگذار گردیده بود، با گردانندگی دکتور فضل الهادی وزین، عضو بورد علمی این مرکز و با تلاوت آیات الهی توسط قاری حمدالله فائق آغاز گردید که جمعی از کارشناسان امور سیاسی، استادان و محصلین دران حضور داشتند.

دکتور عبدالباقی امین رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی با سخنان مقدماتی خویش، حضور مهمانان را خیر مقدم گفته و سفر دکتور کبیری را گام مثبت در تحکیم روابط میان دو طرف خواندند.

محترم دکتور محی الدین کبیری رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در محاضرۀ خویش از استقبال گرم افغانها درین سفر متذکر گردیده و در ضمن، اشاره به همسایگی نیک بین افغانستان و تاجیکستان گفت: افغان‌ها در شرایط بسیار حساس به مهاجرین تاجیک در کشورشان پناه دادند در حالیکه خودشان با مشکلات بزرگی مواجه بودند و مردم تاجیکستان تا نسل‌های بعد، هرگز این همکاری افغانها را فراموش نخواهند کرد.

رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان خاطرنشان کرد: نهضت اسلامی با وجود همه فشارها و محدودیت‌هایی که حتی بر سر خواندن قرآن و نماز از جانب دولت بر آن تحمیل شده، به فعالیت خود در چهارچوب قوانین ادامه میدهد و خوشبختانه توانسته است دامنۀ نفوذ نهضت را تا مناطق دور دست تاجیکستان نیز گسترش دهد.

وی به مشکل بزرگی اشاره کرد که مانع دستیابی تاجیکان به فرهنگ گذشتۀ آنان است، کبیری در این خصوص افزود که زبان ما فارسی تاجیکی است، اما رسم‌الخط ما «سریلیک» است و مردم ما قادر نیستند تا پیام خود را به همسایگانشان برسانند.

رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان در پایان سخنان خود به سؤالات جوانان پاسخ ارائه نمود که بیشتر سؤالات در رابطه با فشارهای دولت تاجیکستان و تمکین نهضت اسلامی در برابر این فشارها بود.

رهبر نهضت اسلامي در قسمتي ديگري از سخنانشان گفتند:” با وجودي ظلمي كه در انتخابات در حق ما صورت گرفت ولي بازهم حفظ صلح و امنيت را در تاجكستان مسئوليت خود ميدانيم. ما باور داريم كه كارسياسي و رسيدن به چوكي همه چيز نيست ما بايد به دعوت خويش ادامه داده و رسميت بيشتر پيدا كنيم. امروز تمام مردم تاجكستان به حقانيت ما پي برده اند. دروقت كه راي ما در انتخابات 8 درصد اعلان شد نه تنها مردم بلكه حتي سفراي ساير كشورها در تاجكستان گفتند كه راي نهضت اسلامي بين 50 تا 60 درصد بوده، اما بخاطر حفظ آرامش از اقدامات شورش گرانه اجتناب نموده اند.”

در پايان سمینار، محترم استاد نصير احمد نويدي رئيس شوراي مركزي جمعيت اصلاح افغانسان سخنراني كوتاه نموده و از تشريف آوري دکتور محي الدين كبيري و هيأت همراه اش به كابل و اشتراك در اين سيمنار تشكری نموده و از فعاليت هاي نهضت اسلامي در محيط دشواري چون تاجیكستان با وجود موانع زيادي كه آنان بر سر راه دارند؛ قدر داني کردند و آينده اين نهضت را روشن و مؤفق پيش بيني نمودند.

پايان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *