گزارش تحقیقی «افغانستان در یک‌ونیم دهۀ گذشته» نشر می‌گردد

 

قرار است گزارش تحقیقی – تحلیلی «افغانستان در یک‌ونیم دهۀ گذشته» به روز سه‌شنبه (۱۷ جنوری) طی یک نشست در هوتل انترکانتننتل شهر کابل رسما منتشر گردد.

این گزارش که از سوی مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی (CSRS) در حدود ۴۰۰ صفحه تهیه شده، وضعیت سکتورهای مهم کشور در ۱۵ سال گذشته را مورد بررسی همه‌جانبه قرار داده است.

این گزارش به صورت واقعبینانه و بی‌طرفانه در مورد عرصه‌های صلح، سیاست خارجی، فساد اداری، مهاجرین و بی‌جاشده‌گان داخلی، اقتصاد (اقتصاد ملی، تجارت، انرژی، صنعت و زراعت)، امنیت و جرایم، معارف و تحصیلات عالی تهیه گردیده است. این گزارش حاوی پیشینۀ سکتور‌های مذکور، وضعیت این سکتورها پس از سال ۱۳۸۰ هـ ش، و تمرکز بیشتر روی سال ۱۳۹۴ هـ ش می‌باشد.

در کنار پیشرفت‌ها، ناکامی‌ها، مشکلات و چالش‌های عرصه‌های مذکور، پیشنهادات مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی در مورد آن نیز در این گزارش ارائه گردیده است.

گفتنی است که این گزارش بربنیاد هر دو میتود کمی و کیفی توسط محققان مرکز تهیه شده و یافته‌های سروی که در شهرهای بزرگ کشور توسط مرکز انجام یافته، نیز در آن گنجانیده شده است.

هرچند نهاد‌های مختلف ملی و بین‌المللی همه‌ساله در مورد وضعیت افغانستان گزارش‌ها و سروی‌ها را به نشر می‌رسانند، ولی ویژه‌گی این گزارش در مشمول بودن آن به سکتورهای متعدد و ۱۵ سال گذشته نهفته است. باید یادآور شد که این گزارش با در نظرداشت ضرورت بیان حقائق اوضاع کشور، بدون تحریف و با تکیه بر امکانات داخلی مرکز تهیه گردیده و از همین‌رو با تحقیقات پروژه‌ای متفاوت می‌باشد.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *