خطر جنگ داخلی پس از خروج کامل نیرو‌های امریکایی

 

برخی اعضای مجلس سنا نگرانی خویش را از آغاز دوبارهٔ جنگ داخلی در افغانستان پس از خروج کامل نیرو‌های امریکایی پس از سال 2014 از این کشور ابراز کردند. سناتوران گفتند که اعلام گزینه صفر از سوی امریکا، مورال نیرو‌های مخالف دولت را قوی کرده و پس از این حملات آنان شدید تر خواهد شد و به گفته آنان تمام دست آورد‌های ده ساله نیز از بین خواهد رفت. فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه در اخیر از ایالات متحده امریکا خواست تا به یگبارگی از خروج تمام نیرو‌های خود از افغانستان خودداری کند.

دکتور فضل الهادی وزین عضو شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان در مصاحبۀ با مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی در زمینه گفت: صلح و استقرار یک نیاز اساسی در افغانستان است و وجود نیرو‌های خارجی یکی از موانع بزرگ استقرار درین کشور می‌‌باشد، اما خروج نیرو‌های خارجی به شکل منظم و پلان شده و روی یک تقسیم اوقات معین و مشخص باشد و همزمان و همگام با خروج نیرو‌های خارجی، روی مصالحۀ ملی و حل سیاسی برای بیرون رفت از بحران افغانستان کارصورت گیرد.

به نظر من اگر نیرو‌های خارجی به شکل غیر منظم و بی پلان افغانستان را ترک کنند و روی حل سیاسی بحران کشور تلاش صورت نگیرد، نیرو‌های افغان توان دفاع و تأمین امنیت را نخواهند داشت که درین صورت خطر جنگ داخلی خواهد بود و وجود نیرو‌های خارجی در افغانستان یک مشکل اساسی بوده و این مطالبۀ ملت افغانستان است که نیرو‌های خارجی ازین کشور بیرون شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *