زیان های ویروس کرونا برای زندگی و اقتصاد بشر

عکاشه نثار: همکار تحقیق در مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی

 این ویروس تا حال 1.1 تریلیون دالر به اقتصاد جهان ضرر وارد کرده است

در میان رویداد های داغ سیاسی جهان شیوع ویروس کشنده کرونا یکی از مسایل است که از آغاز سال جاری میلادی سر خط اخبار شده است.

این ویروس در اواخر دسامبر در شهر ووهان چین که تقربیا 9 میلیون نفوس دارد؛ شناخته شد. اما تهدید این ویروس تنها در چین باقی نمانده بلکه از سرایت این ویروس به سرعت بالا در دیگر کشور های جهان نیز گزارش رسیده است.

نام این ویروس از خوشه های تاج مانند که در سطح آن وجود دارد گرفته شده است. ویروس کرونا گروه بزرگی از ویروس ها هستند که بیشتر خفاش ها , خوک ها و پستانداران کوچک را آلوده می کنند. طبق موارد مراکز کنترول گفته شده است از حیوانات به انسان منتقل شوند.

سازمان صحی جهان طی یک گزارش بیان کرد : که تا حال ۹۰۹۳۳  تن به این مریضی آغشته شده اند و در این جمله ۳،۱۱۹ تن جان خود را از دست داده اند.

با شیوع این بیماری تمام فرودگاه ها ایستگاه های  قطار این شهر به روی مسافران خروجی بسته و شبکه های مترو, قایق ها و سایر وسایل حمل نقل راه دور نیز تعطیل شده است.

 سازمان بهداشت جهانی بنابر وضعیت را اضطراری اعلام کرد، در شهر ووهان برای جلوگیری از گسترش این بیماری مقررات قرنطینه به گونه ای بی سابقه وضع شده است. تمام راه ها و جاده ها به خارج از شهر مسدود و پرواز ها لغو شده اند.

 بیشترین ساکنان ووهان توصیه داده شده است که از محل های پرجمعیت پرهیز کنند و تجمع های عمومی را به حداقل برسانند. و در تمام شهر های این ویروس شیوع پیدا کرده است همین توصیه ها داده میشود.

داکتر تدروس قبریسوس مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفته است: این ها اقداماتی خیلی قوی است که نه فقط شیوع را کنترول میکند, بلکه انتشار ویروس در سطح بین المللی را به حداقل میرساند.

طبق اطلاعات که از سوی مرکز کنترول و پیشگیری بیماری در چین (سی سی دی سی) 4,7 در صد موارد بیماری حاد بوده است. در تحقیقی که بالای پرونده های 44 هزار بیمار در چین صورت گرفته است 80% بیماران نشانه های خفیفی از بیماری داشتند.

شیوع ویروس کرونا:

ویروس کرونا جزء خانواده بزرگ از ویروس ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل میشود. سارس در سال 2002 در چین باعث ابتلای بیش از 8000 تن و مرگ 774 تن در جهان شد. ویروس کرونا در حالت های حاد همان علایم سارس را از خود نشان میدهد. ولی

ویروس کرونا با ابتلای بیش از ۹۰،۹۳۳  تن و مرگ بیش از ۳،۱۱۹ تن معادل 3,3 در صد نشان داد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا نسبت به ویروس سارس بیشتر میباشد.

کمیته بین المللی طبقه بندی ویروس ها، ویروس کرونا را بنابر شباهت های ژنیتیکی با ویروس سارس   نامگذاری کرده اند. به صورت بسیار سریع در حال شیوع میباشد طبق آمار بدست آمدهSARS-CoV-2

این ویروس در 76 کشور جهان سرایت کرده است که از آن جمله[1]:

 

Country,
Other

Total
Cases
Total
Deaths
New
Deaths
Active
Cases
Total
Recovered

Serious,
Critical

China 80,152 2,944 +32 29,903 47,305 6,806
S. Korea 4,812 28 4,750 34 27
Italy 2,036 52 1,835 149 166
Iran 1,501 66 1,144 291
Diamond Princess 706 7 599 100 36
Japan 274 6 225 43 23
France 191 3 176 12 8
Germany 165 149 16 2
Spain 120 118 2 3
Singapore 108 30 78 6
USA 103 6 88 9 7
Hong Kong 100 2 62 36 6
Kuwait 56 56
Bahrain 49 49
Thailand 43 1 12 30 1
Taiwan 41 1 28 12 1
U.K. 40 32 8
Australia 34 1 18 15 1
Switzerland 30 29 1
Malaysia 29 7 22
Canada 27 20 7
Iraq 26 26
Norway 25 25
U.A.E. 21 16 5 2
Austria 18 18
Netherlands 18 18 1
Vietnam 16 0 16
Sweden 15 15
Lebanon 13 13
Israel 12 11 1
Macao 10 4 6
Total: 90,933 3,119 32 39,599 48,215 7,098

 

 

 

 

محتمل ترین منبع ویروس کرونا :

به گفته دانشمندان وزرات علوم فن آوری چین, محتمل منبع ویروس کرونا خفاش ها هستند. دانشمندان بیشتر تاکید دارند این ویروس از نوع خفاش ها بود که به انسان کرده است. چون بیش از 90 در صد ویروس کرونا در ارگانیسم خفاش است. خفاش که بنام شب کور یا شب پره نیز یاد میشود که بیشتر در شهر ژوشان ولایت ژجیکانگ زندگی میکند و مردم چین از آن منحیث منبع غذای استفاده میکنند ولی این موضوع هنوز در حد فرضیه بوده و منایع غذای دیگر نیز موجود است که ممکن با هم یکجا شده تشکیل این ویروس داده باشند.

ویروس کرونا مانند سایر ویروس ها ( مثل سرماخوردگی ) وقتی فرد سرفه می کند یا عطسه می کند ، ویروس از طریق قطرات گسترش می یابد. همچنین هنگامی که شخصی یک سطح آلوده مانند دسته درب را لمس کند , می تواند پخش می شود [2].

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان:

در حالیکه مقامات چینی از نشانه های کاهش سرعت گسترش ویروس کرونا خبر داده اند، آثار منفی این بیماری براقتصاد جهانی به تدریج آشکار شده است.

شیوع بیماری ناشی از ابتلای به ویروس کرونا با محدودیت هایی رفت آمد ، کاهش در میزان سفر های خارجی و همچنین توقف و کاهش فعالیت اقتصادی به خصوص در برخی نقاط چین را در پی اورده که بر اقتصاد کشور های خاور دور تاثیر منفی گذاشته است .

شرکت اپل ، تولید کننده تلفن های همراه گفت که اختلال در فعالیت های اقتصادی در چین به تولید و عرضه محصولات این کشور و پایین رفت سود خواهد شد .

همچنین شرکت هوا پیمایی سنگاپور گفته است که به دلیل آفت تقاضا برای سفر های هوایی به دلیل شیوع این بیماری ، برنامه های پرواز خود را در سراسر جهان و به خصوص در منطقه خاور کاهش داده است.

مون جایه-این ریس جمهور کوریایی جنوبی گفت که شیوع این بیماری به منزله بروز وضعیت بحرانی اقتصادی است .

دولت محلی هانگ کانگ نیز گفته است که در نظر دارد بودجه کمک به مقابله به آثار اقتصادی این ویروس را به سه  میلیارد و ششصد میلیون دالر افزایش دهد. خاصا زمان که لیو زیمینگ ریس یک شفاخانه در شهر ووهان در اثر مبتلا شدن به این مرض جان خود را از دست داد و چندی قبل از او داکتر که بار اول این ویروس جدید را شناسایی کرده بود هم به اثر مبتلا شدن به ویروس جان خود را از دست داد.

اقتصاد چین در سه ماه اخیر سال پار میلادی از اثبات بیشتری برخوردار بود . توافق اولیه تجاری بین آمریکا و چین از جمله عوامل موثر در تثبیت وضعیت اقتصادی این کشور به شمار می امد . پس از کاهش کم سابقه نرخ رشد اقتصادی چین در در سه ماه اخیر سال گذشته میلادی امید بهبودی وضعیت اقتصادی  این کشور میرفت.

لازم به یادآوری است که نرخ رشد اقتصادی چین در سه ما اخیر سال گذشته به شش در صد رسیده بود و چنین  امری در ظرف سه دهه گذشته بی سابقه بوده است.

مرکز اصلی شیوع بیماری کرونا شهر ووهان است. ووهان از منظر نقل و انتقال کالا از اهمیت خوبی بر خوردار است . بسیاری از شرکت های بزرگ جهان و از جمله شرکت های آلمانی بوش و باستو از جمله در این شهر شعبه دارند . شعباتی که برای حمل نقل کالا برای این شرکت ها نقش مهمی ایفا می کنند .

اکنون این شرکت ها ناگزیر به تغیر مسیر حمل و نقل کالا های خود شده اند . در دوره شیوع بیماری سارس نرخ رشد اقتصادی چین حدود یک در صد  کاهش یافت .

بر اساس ارزیابی تحلیل گران مسایل اقتصادی این بار نیز، ویروس کرونا می تواند باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی چین بین یک یا و یک و نیم درصد گردد .

مهار ویروس سارس در چین هفت ماه طول کشید . هرگاه کنترول ویروس کرونا نیز چنین زمان بر باشد ، می شود حدس زد که پیامد های  اقتصادی ناشی از آن گسترده تر از بحران ناشی از سارس گردد .

گسترش پرشتاپ ویروس  کرونا نفس بازار های بورس و اوراق بهادر در آلمان و دیگر کشور های اروپایی را گرفته است . قیمت شاخص دکس در آلمان به پایین ترین نرخ خود در ماه فبروری سال جاری میلادی تنزل کرد .

گسترش پرشتاپ این ویروس در ایتالیا و کره جنوبی سبب شد که آخر هفته ای که گذشت ، ترس و اضطراب بار دیگر بر صاحبان سهام و اوراق بهادر سایه افکن شود . قیمت شاخص های بازار های بورس از جمله دکس در آلمان تنزل ای چشمگیر داشت و بهای نفت نیز به شکل محسوس کاهش یافت .

به موازات این روند بازار خود رو در چین که یکی از بزرگ ترین بازار ها برای خود رو های جاپنی و آلمانی محسوب می شود . شاهد بحرانی چشمگیر بوده و میزان فروش  چین در دو هفته نخست فبروری در مجموع شاهد کاهشی ۹۲ در صدی بود .

صنعت توریسم از جملهء عرصه هایی است که گسترش ویروس کرونا تاثیری مستقیم بر آن داشت است. تازه ترین تحقق ها حاکی از آن است که تنها صنعت توریسم در آسیا به خاطر شیوع کرونا نزدیک به  ۱۱۵ میلیارد دلار زیان کرده است .

کارشناسان بانک هلندی آی ان جی گزارشی در این باره تحت عنوان تعطیلات در جهنم منتشر کرده اند که طبق آن سفر های توریستی از خارج به چین و از چین به خارج تقربیا به کل به تعلیق در آمده است .

از یک سو طول می کشد تا محدودیت های مسافرتی برداشته شوند و از سوی دیگر نیز خود گردشگران به مراتب محطاطانه تر عمل کرده و خود می کوشند ضریب خطر را پایین نگداشته و از سفر به چین یا از چین به خارج خودداری کنند .

. براساس تخمین‌های موسسه اقتصاد اکسفورد، این ویروس در حدود 1.1 تریلیون دالر به فعالیت‌های اقتصادی جهان ضرر وارد کرده است.

کاهش رشد اقتصادی چین از 6 درصد به حدود 5 درصد در سال 2020، می تواند رشد اقتصاد جهان با کاهش 1 درصدی مواجه نماید، چون چین 32 درصد در رشد اقتصاد جهانی، حدود 20 درصد در تولید ناخالص اقتصاد جهان، 12 درصد در مجموع صادرات و 9 درصد در مجموع واردات جهان نقش دارد. این تاثیرگذاری می‌تواند آهنگ رشد اقتصاد جهان را متزلزل و بازارهای مالی را بی‌ثبات سازد.

 کاهش قیمت نفت در بازار جهانی (کاهش قیمت هر بشکه نفت از 70 دالر در دسامبر 2019 به 56 دالر در اخیر ماه فبروری 2020).

افزایش تقاضا به طلا (افزایش قیمت هر اونس طلا به 1680 دالر در حالی‌که قیمت آن در ماه دسامبر 2019 در حدود 1520 دالر بود).

چین یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده گان حافظه فلش و قطعات کوچک برای شرکت‌های تولید کننده وسایل الکترونیکی مانند اپل، نیسان و هوندای در جهان می‌باشد. قیمت این قطعات کوچک الکرونیکی 25 در صد افزایش یافته است.

براساس تخمین‌های انجمن بین المللی حمل و نقل بین‌المللی، خطوط هوایی جهان در سال 2020، نزدیک به 30 میلیارد دالر از عواید شان را از دست خواهند داد.

کاهش در صنعت گردشکری در سطح  جهان، در سال 2019 ارزش صنعت گردش‌گری جهان در حدود 1 تریلیون دالر بوده که تنها سهم چینی‌ها در این صنعت در حدود 127 میلیارد دالر بود

در صورت ادامه وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی چین به میزان یک درصد وجود دارد . دشواری های اقتصادی چین می تواند تاثیری مخرب بر اقتصاد آلمان و دیگر کشور های جهان داشته باشید .

کشور هایی که ساختار اقتصادی شان وابسته به صادرات است ، در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری می بینند . این امر تنها به اقتصاد چین محدود نمی شود . کشورهایی همچون آلمان نیز در اثر کاهش نرخ رشد اقتصادی با ان کشور با مشکلات حاد اقتصادی روبه رو خواهند شد .

پیامد های اقتصادی تدوام وضعیت اضطراری ناشی از شیوع این بیماری را می توان بر اساس تجربه ۱۷ سال پیش برآورد کرد . و یا هم میتوان نظر به این که تدوام معالجه این ویروس طول بکشد همان انداره ضرر بزرگ را در پی خواهد داشت [3] .

 باور غلط درباره ویروس کرونا

واکنش عمومی نسبت به شیوع ویروس جدید کرونا در برخی از کشور های جهان از مرحله کسب اطلاع از یک بیماری ناشناخته منحرف شده و وارد مرحله تولید تیوری و توطه ها شده است . در مورد ویروس کرونا از طریق شبکه های اجتماعی با سرعتی بالا بیش از خود ویروس به کل جهان سرایت کرده است .

در مورد سرعت سرایت ویروس کرونا 3,8  درصد است . یعنی هر ناقل این ویروس توان مبتلا کردن حدود ۴ نفر را دارد .

غافل از این که در همان تحقیق تاکید شده که نتیجه به دست آمده بر پایه عدم اطمینان و احتمال بروز خطای بالا بوده است . با انجام ارزیابی های بعدی این نرخ تا ۲،۵ کاهش یافته هر چند که نتایج نیز هنوز قابلیت اعتمادی بالایی ندارند .

این که کرونا کشنده ترین ویروس است . در حالیکه مطابق آمار منتشر شده از شمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از این ویروس حدود دو در صد است .  در حالیکه مبتلایان به ویروس ابولا تاکنون جان خود را از دست داده اند ۵۰ درصد میباشد. و کسان که جان خود را در اثر ویروس ماربورگ از دست داده اند شامل ۵۰ در صد است . در مورد ویروس هاری ۱۰۰ در صد است . و ویروس آنفولانزا سالانه بین ۲۹۱ الی ۶۴۶ هزار تن را به کام مرگ میبرد [4].

این شیوع ویروس کرونا تقصیر چینی ها است. اکنون بسیار مردم چینی ها را بخاطرشیوع این ویروس سرزنش میکنند ، برخی در مواجهه با بیماری به دنبال پیدا کردن مقصر هستند و هنوز در تلاشند که بیماری را به عنوان مجازات برای این گروه مردم معرفی میکنند . در حالیکه هیچ کس از طرف الله متعال برای قضاوت تعین نشده است .  در این صورت باید مریضی های وجود میداشت که باید انسان های دروغگو ئ یا سیاستمداران فاسد را میگرفت و بنام تب سیاست مداران یاد میگردید . لذا  شیوع کرونا دلیل قانع کننده ای وجود ندارد و دلایل پیش شده هم درحد یقین نرسیده اند .

در حال حاضر شایعه های در شبکه های اجتماعی در مورد نحوه درمان فرد مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد . اما واقعیت هنوز هم این است که در حال حاضر هیچ راه درمانی برای عفونت ناشی از ویروس کرونا وجود ندارد بهترین راه همان راه پیشگیری توصیه توسط سازمان صحی جهان است . شستشوی دستها مداوم و اجتناب از برقراری ارتباط نزدیک با هر فردی که بیمار است صرف نظر از این که تشخیص شده باشد یا خیر؟

چی باید شود؟

در چین با وجود که امار مبتلایان به ویروس زیاد میباشد بازهم آنها توانسته اند که تعداد مبتلایان به این ویروس را هروز کاهش دهند . یکی از دلایل آن همکاری همه جانبه مردم با مسوولین صحت و هماهنگی کامل میان همه میباشد که سبب شده است از انتشار بیشتر این ویروس در داخل کشور شان تا حدی زیادی جلوگیری شود[5]. پس باید با مسوولین صحی همکاری وجود داشته و بدون شک راه های پیشگیری که توصیه شده است مراعات گردد.  تمام کشور های پیشرفته جهان در حال کار بالای ساخت واکسین این ویروس میباشد تا آن زمان نکات بیان شده توسط سازمان صحی جهان به صورت حتمی رعایت گردد. . برای افراد مبتلا به این ویروس مراکز صحی معین اوجود داشته تا از سرایت آن به دیگر بیماران جلوگیری صورت گیرد. از رفتن به شهر های که در آن ویروس کرونا به ثبت رسیده است جلوگیری صورت گیرد . اشخاص که از شهرهای مبتلا به ویروس به شهر دیگر سفر میکنند تا زمان معلوم شدن تشخیص باید در قرنطین باشند. به این صورت شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری صورت میگیرد.

=====================================================================================

[1] https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

  https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/

[2] https://www.beytoote.com/health/prevention/corona-virus02-prevention.html?m=1

[3] https://youtu.be/BrDc6KpW1uo

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/persian/amp/world-51542011

https://youtu.be/4afVJz2YJP0

https://youtu.be/4afVJz2YJP0

http://www.daneshnamah.com/

[4] https://youtu.be/s4SBmeHVMsE

https://www.google.com/amp/s/farsi.euronews.com/amp/2020/02/03/misoconceptions-being-spread-coronavirus

[5] http://www.daneshnamah.com/

https://www.facebook.com/121061931303001/posts/2778651748877326/

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/persian/iran-51579513.amp

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/china-coronavirus-500-words-200127065154334.html

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/coronavirus-symptoms-vaccines-risks-200122194509687.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *