بزرگترین دیموکراسی جهان و سیاست تبعیض آمیز در برابر مسلمانان

روز یک شنبه (۱۱ حوت ۱۳۹۸ه ش/ اول مارچ 2020م) شماری از متعصبان هندو بالای مظاهره کننده گان مسلمان در قسمت شمال شرقی دهلی نو پایتخت هند، حمله کردند. ضمن این حمله ۵۰ تن از مسلمانان به قتل رسانیده شده و ۴۰۰ تن دیگر آنان زخم برداشتند. علاوه بر این به تعداد ۷۴۰ باب مسجد، خانه و دکان مسلمانان به آتش کشیده شده و در نتیجه تمام باشندگان مسلمان منطقه از ترس هندوهای مهاجم اقدام به ترک منازل شان کرده اند.

مظاهرات مسلمانان از حدود سه ماه پیش، هنگامیکه اصلاح قانون اعطای شهروندی در هند به تصویب رسید، آغاز گردیده بود. طبق این قانون تمام اقلیت های غیر هندو می توانند تابعیت هند را داشته باشد اما، مسلمانان به شکل ظالمانه از این امر استثنا قرار داده شده اند. مسلمانان این موضوع را خلاف قانون اساسی کشور هند و تبعیض آشکار علیه خود شان می دانند. از زمان به قدرت رسیدن حزب بی جی پی سخت گیری و تشدد علیه مسلمانان در هند، به مراتب بیشتر گردیده است. حوادث خون بار روز یک شنبه گذشته یکی از نمونه های آن می باشد. پولیس هند نیز به همکاری با هندوهای متعصب در روز حادثه متهم است. در این تحلیل کوشیده می شود ابعاد مختلف این قضیه روشنی انداخته شود.

نقش سازندۀ مسلمانان در تاریخ هندوستان

هند سر زمین هزار ادیان و دموکراسی ترین کشور جهان ، یکی از دیدنی ترین مناطق این کره خاکی است، که عموما آن کشور را هفتاد و دو ملت می خوانند . تعدد ادیان، مذاهب، اقوام و فرهنگ ها، این کشور را در جهان بی مانند ساخته است .

ادیان هند ریشه های تاریخی عمیقی دارند، که هندیان معاصر این ریشه ها را به ذهن سپرده اند . فرهنگ قدیم آسبای جنوبی حداقل ۴۵۰۰ سال سابقه دارد که ابتدا به صورت متون دینی به هند منتقل شده است. میراث هنری و همچنین مشارکت عقلانی و روشنفکرانه، بیشتر مدیون اندیشه دینی این سر زمین بوده است. هندوئیسم، اسلام، جینیسم، بودائیسم، مسیحیت و آئین سیک، ادیان اصلی در کشور هند هستند.

هند کشوری فوق العاده مذهبی است . هندیان به راحتی می توانند ادیان مختلف را قبول کنند. در واقع هندیان با مسامحه و مدارا در کنار یکدیگر زندگی می کنند، چون اصولا  پلورالیست  و تکثرگرا هستند به همین علت به چند خدایی اعتقاد دارند .

آئین حاکم بر این کشور هندوئیسم است و هشتاد در صد مردم هند از این آئین پیروی می کنند. علاوه برهندوها ، مسلمانان گروه دینی غالب اند که نقش مکملی را در جامعه هند ایفا می نمایند.

هند با ۲۰۰ میلیون مسلمان طور رسمی (۱۲.۱ در صد) اما در اصل حدود 20 فیصد نفوس هند را تشکیل میدهد. مسلمانان ۸۰۰ سال بر هند حکمرانی کردند و هندی ها با وجود دیانت ها و فرهنگ های مختلف شان در آن سال ها از امنیت، عدالت و برابری برخوردار بودند و هند در آن زمان نماد ثروت، تجارت، تمدن و علوم مبدل شد.

تاریخ نگار هندی ” کیشوری ساران لال ” که هندو است می گوید:

((تفاوت میان اشغالگران اسلامی و اشغالگران بریتانیایی، همانند تفاوت بین بهشت و دوزخ بود. در وقتی که مسلمین به پیشرفت و ترقی هند در علوم، بناسازی و تجارت توجه داشتند هند به ثروت مند ترین سرزمین دنیا مبدل گردیده بود، اما انگلیسی ها به چیزی جز چپاول منابع هند و بردگی کشاندن ملت آن توجه نداشتند و سبب مرگ میلیون ها تن از هندی ها در جنگ های با بریتانیای کبیر استعمار گر شدند. ))

در هند چون به مسلمانان خیلی مجال داده نمی  شود که در سطح سیاسی فعال باشند و جمعیت متراکمی هم ندارند که در یک منطقۀ خاصی باشد (به جز کشمیر که داستانش کلا فرق می کند.) ولی در سایر قسمت های هند مسلمانان با هندوها زندگی می کنند. یعنی آنها در شهر یا منطقه، ایالتی یا جایی خاصی متمرکز نیستند. به خاطر همین قدرت چندانی ندارند. مسلمانی که می خواهد فعالیت کند باید حتما در یکی از احزاب خیلی معروف و تاثیرگذار هند مثلا کنگره یا بی.جی.پی عضویت داشته باشند. لذا معمولا در چهارچوب این احزاب فعالیت می کنند. حتی جماعت اسلامی هم از نظر سیاسی حرفی برای گفتن ندارد.

وضعیت فعلی مسلمانان در هند

پس از جدایی، پاكستان و بنگلادش از هند كه منجر به درگیری های سیاسی و اجتماعی بسیاری شد، مسلمانان به اتهام تلاش برای تجزیه هند در موضع ضعف قرار گرفتند واین گروه اجتماعی كه دیگر به یك اقلیت مذهبی پر اتهام تبدیل شده بود ، امنیت شان در  مخاطره قرار گرفت.

جواهر لعل نهرو’ بنیانگذار هند نوین و حزبش دراین زمان حساس به یاری مسلمانان شتافت تا آنان را از اتهامات مبرا كند. از آن زمان به بعد ، این سنت در میان مسلمانان ایجاد شد كه حزب كنگره را حامی و دوست خود بدانند . اما مسلمانان در سالهای اخیر به اشتباه خود پی برده و دریافته اند كه هر دو حزب تنها در پی آرای آنان بوده اند.

مسلمانان هند پس از تخریب مسجد تاریخی بابری به دست هندوهای افراطی و بی توجهی احزاب هندو به این خواست مسلمانان به ماهیت اصلی احزاب هندو پی بردند . مسلمانان هند كه قرنهاست در ایجاد تمدن درخشان این كشور نقش بزرگی بازی كرده و یك دوره پرعظمت از تاریخ این كشور به نام آنها رقم خورده اكنون به اقلیتی تبدیل شده اند كه نقش و سرنوشت آنها دستخوش بازی های سیاسی پیچیده ای شده است . در سالهای اخیر تلاش های حساب شده ای آغاز شده تا جامعه مسلمانان به حاشیه رانده شده و هر روز از اهمیت و نقش آن كاسته شود . حزب حاكم «بهارتیا جانتا» پس از به دست گرفتن قدرت در سه سال گذشته همواره با شدت بخشیدن به تبلیغات علیه مسلمانان به عنوان بزرگترین اقلیت این كشور از سیاست هند برای «هندوها» حمایت كرده است.

روزنامه «ساوت مارنینگ هرالد» در گزارشی با تشریح وضعیت مسلمانان نوشت: حالا دیگر سیاستمداران هند به صراحت می گویند كه در هند جایی برای مسلمانان نیست و باید میلیون ها مسلمان هندی از این كشور اخراج شوند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است حتی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴، برخی از اعضای بی جی پی در صدد بودند كه شمار زیادی از مسلمانان كه به زبان بنگالی سخن می گویند از قسمت های شمال شرقی هند بیرون برانند. سران حزب حاكم بر این عقیده اند كه مسلمانان در واقع شهروندان هند نیستند بلكه مزاحمینی هستند كه از كشور همسایه یعنی بنگلادش به زور وارد هند شده اند.

تعدادی از رسانه های محلی اصرار دارند كه دولت مودی نخست وزیر كنونی هند باید قبل از انتخابات سال آینده این افراد كه شمارشان به میلیون ها تن می رسد را از كشور بیرون كند.

دیموکراسی رو به زوال

كمیته  آزادی مذاهب در جهان اخیرا در گزارشی اعلام كرد آزادی مذهبی در هند در سال ۲۰۱۷ روندی نزولی داشته است زیرا گروه های هندوی ملی گرا به آزار و اذیت و خشونت علیه گروه های غیر هندو ادامه داده اند.

كمیته آزادی مذهب آمریكا افزود : قربانیان این اقدامات، مسلمانان، مسیحیان، سیك ها، بودایی ها و همچنین دالیتهای هندو هستند. این گروه ها با چالش هایی از جمله اعمال خشونت آمیز یا ارعاب، از دست دادن قدرت سیاسی، افزایش احساسات فریب خوردگی و غریبگی روبرو هستند. در سال ۲۰۱۷ شرایط آزادی مذهب در هند به روند نزولی خود ادامه داده است.

امیت شاه وزیر داخلهء اسبق هند زمانی گفته بود: ما مسیر آمریکا و اسرائیل را ادامه خواهیم داد. و اقدام بعدی شان تغیر نام های مکان های اسلامی، توسط مسلمانان گذاشته شده است میباشد رهبران حزب حاکم  نام‌های هندوپسندی برای شهر آگرا در اوترا پردش انتخاب کنند، شهری که تاج محل در آن واقع است. آنها همچنین می‌خواهند نام احمدآباد در ایالت گجرات و شهر داد الله را نیز تغییر دهند. منتقدان می‌گویند حذف نام‌های اسلامی، راهی برای ناتوان‌ سازی مسلمانان هند و امتناع از دادن سهمی از تاریخ و گذشته هند به آنها است.

مسلمانان هند بر این باورند که حکومت افراطی بی جی پی به با هدف تحت فشار قرار دادن  مسلمانان خواستار مهاجرت آن ها میباشد . در پی درگیری ها در جریان هفته گذشته به تعداد بیش از ۲۰۰ تن زخمی و تعداد بالاتر از ۵۰ تن کشته شده است. افراطیان هندو از انتشار سریع اسلام در هند؛ در هراس می باشند. نظر به آمار گرفته شده از سال (۲۰۱۰-۲۰۱۵) تعداد مسلمانان در این کشور حدود ۱.۸٪ افزایش داشته با وجود محدودیت های دولت رشد دو چند دین اسلام را نشان میدهد. آتش زدن اماکن مسلمانان، اخراج مسلمانان و اخیرا رد تابعیت مسلمانانی که برای سال ها در بخش شرقی هند مقیم اند،همه گی بیانگر خصومت ذاتی و دیرینه افراطیان هندو علیه مسلمانان ساکن در منطقه شبه قاره هند است.

جای بسی تأسف است در سرزمینی که رهبران آن داد از دیموکراسی و آزادی عقیده وبیان می زنند؛ جایی برای اسلام و مسلمانان با تاریخ درخشان آنان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *