بزرگترین دیموکراسی جهان و سیاست تبعیض آمیز در برابر مسلمانان

عکاشه نثار: همکار تحقیق در مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی

روز یک شنبه (۱۱حوت ۱۳۹۸هـ ش/اول مارچ 2020م) شماری از متعصبین هندو بالای مظاهره کننده گان مسلمان در قسمت شمال شرقی دهلی نو پایتخت هند، حمله کردند. ضمن این حمله ۵۰ تن از مسملمان به قتل رسانیده شده و ۴۰۰ تن دیگر آنان زخم برداشتند. علاوه بر این به تعداد ۷۴۰ باب مسجد، خانه، و دکان های مسلمانان به آتش کشیده ودر نتیجه تمام باشندگان منطقه های مسلمان نشین از ترس هندو های مهاجم اقدام به ترک منازل شان کرده اند.

هند سر زمین هزار ادیان و دموکراسی ترین کشور جهان ، یکی از دیدنی ترین مناطق این کره خاکی است، که عموما آن کشور را هفتاد و دو ملت می خوانند . تعدد ادیان، مذاهب، اقوام و فرهنگ ها، این کشور را در جهان بی مانند ساخته است.

این کشور در پانزده آگست سال ۱۹۴۷ میلادی از انگلستان استقلال خودش را بدست آورد. مساحت این سر زمین ۳۲۸۷۲۶۳ کیلومتر مربع است . از لحاظ مساحت این سرزمین ششمین کشور جهان است . هند یا هندوستان، با نام رسمی جمهوری هندوستان، کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو می باشد.کشور هند از طرف شمال غربی با پاکستان، از شمال با چین ، بوتان ، نیپال ، و تبت، از جنوب با اقیانوس هند و از شمال شرقی با کشور های برما و بنگله دیش از جنوب نیز با اقیانوس هند هم مرز می باشد.

نفوس مجموعی این کشور ۱۳۵۹۶۸۰۰۰۰  میباشد . هند دومین کشور پرجمعیت جهان است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است. زبان رسمی این کشور هندی و انگلیسی است. در پهلوی آن بیش از ۱۵۰۰ زبان و لهجه دیگر در این کشور وجود دارد. زبان فارسی در دوره غزنویان به هند راه یافت و با فرمانروایی دودمان گورکانیان هند زبان رسمی شد. زبان فارسی در هند شاعران بزرگی چون میرزا عبدالقادر بیدل، امیر خسرو دهلوی، علامه اقبال لاهوری و غیره را در خود پروراند. همچنان سبک هندی در شعر فارسی در این دوره به وجود آمد. زبان فارسی پیش از آنکه هند در تحت استعمار انگلستان قرار گیرد در سده ۱۹ میلادی دومین زبان رسمی و نیز  زبان علمی و فرهنگی این کشور به شمار میرفت.

حزب ملی کنگره، حزب کوردال، حزب جاناتا، حزب جاناتا دال، حزب کمونیست هند، حزب ملی کنگره هند، حزب مهاریتا جاناتا وحزب راستر یا سنجای مانچ از جمله احزاب اصلی این کشور پهناور اند.

آزادی مذهب در قانون اساسی کشور هند قید شده و در مقدمه آن اعلام شده است که حفظ آزادی عقیده، ایمان و عبادت جزء حقوق تمام اتباع هندی می باشد . با وجود این که در قانون اساسی هند آزادی مذهب عنوان تضمین شده است، اما با روی کار آمدن هر حکومتی که دارای مذهب خاصی است، بقیه مذاهب مورد بی توجهی قرار گرفته است.

شناخت ادیان و مذاهب در هند بدون درک و فهم عقاید و آداب و رسوم مذهبی آن دشوار است. ادیان تاثیرزیادی بر زندگی اجتماعی روزمره افراد گذاشته است . در واقع می توان گفت که در هند این شیوه زندگی و بخش تکمیلی سنت هندی است و برای اکثر مردم این کشور دین در هر جنبه از زندگی از پیش پا افتاده ترین امر گرفته تا سیاست و تحصیلات نفوذ دارد .

ادیان هند ریشه های تاریخی عمیقی دارند، که هندیان معاصر این ریشه ها را به ذهن سپرده اند . فرهنگ قدیم آسبای جنوبی حداقل ۴۵۰۰ سال سابقه دارد که ابتدا به صورت متون دینی به هند منتقل شده است. میراث هنری و همچنین مشارکت عقلانی و روشنفکرانه، بیشتر مدیون اندیشه دینی این سر زمین بوده است. تماس این کشور با فرهنگ دیگر کشور ها منجر به انتشار ادیان هندی در سراسر جهان شده است. آئین و اندیشه هندی بر آسیایی جنوب شرقی و آسیابی شرقی در دوران باستان تاثیر گسترده ای داشته و اخیرا در اروپا و آمریکای شمالی نفوذ کرده است. همچنین میتوان گفت خاستگاه تعدادی از ادیان جهان هند می باشد و ادیان دیگر که در مکان های هند ریشه گرفته اند، زمینه رشد خود را در آن جا یافته اند.

هندوئیسم، اسلام، جینیسم، بودائیسم، مسیحیت و آئین سیک، ادیان اصلی در کشور هند هستند. در بعضی از این ادیان نظیر بودائیسم، هندوئیسم و جینیسم برای رسیدن به مراحل بالای شناخت و معرفت نیاز به آموزش های سخت، طاقت فرسا و طولانی است; چنانکه مشتاقان این ادیان، برای رسیدن به مراحل بالای شناخت و معرفت مجبور به ترک خانه و کاشانه می شوند و به مدارس خاصی که در معابد دایر شده، می روند و در آنجا به تزکیه و ریاضت نفس از جمله روزه داری، دعا و نیایش های طولانی و امساک از گناه می پردازند. به این ترتیب در این ادیان برای رسیدن به حقیقت متعالی، نیاز به پاکی روح و جسم است.

 در کشور هند، روزانه اکثریت مردم به آئین و مناسک دینی موجود در ادیانشان می پردازند. این آئین و مناسک که بیشتر مدیون گذشته است دائما در حال تکامل است. بدین ترتیب می توان گفت، دین یکی از مهم ترین وجوه تاریخ و زندگی معاصر هند است.

آداب و رسوم رایج هند که در مذهبی ترین عقاید، رسوخ پیدا کرده و در بسیاری از جشنواره ها با موسیقی و تشریفات همراه است، در تمام جوامع، مشترک می باشد. هر یک از این نوع جوامع دارای زیارتگاه ها، قهرمانان، افسانه ها و حتی ویژگی های آشپزی خاص خود هستند که با تنوع بی نظیری که نبض جامعه است، در هم آمیخته اند.

هند کشوری فوق العاده مذهبی است . هندیان به راحتی می توانند ادیان مختلف را قبول کنند. در واقع هندیان با مسامحه و مدارا در کنار یکدیگر زندگی می کنند، چون اصولا  پلورالیست[1] و تکثرگرا هستند به همین علت به چند خدایی اعتقاد دارند .

آئین حاکم بر این کشور هندوئیسم است و هشتاد در صد مردم هند از این آئین پیروی می کنند. علاوه برهندوها ، مسلمانان گروه دینی غالب اند که نقش مکملی را در جامعه هند ایفا می نمایند[2].

ظهور اسلام در هند:

  هجوم و نفوذ مسلمانان به کشور هند، تقریبا با ظهور دین اسلام همزمان بود . مسلمانان عرب در مقام نخستین مسلمانان این شبه قاره، بازرگانان و دریا نوردانی بودند که به صورت کارگران بومی در تجارت خارجی، طی حفاظت حکمرانان هند در ساحل مسالابارمقیم شدند. البته قبل از نزول قرآن بر پیامبر( صل لله علیه وسلم )، تاجران عرب برای بازدید به این شبه قاره رفت و آمد می کردند. مسلمانان عرب پیام حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) را در قرن هفتم میلادی به این شبه قاره آوردند. اسلامی شدن هند برخلاف خاور میانه و شمال آفریقا چندین قرن طول کشید. تاراچند در کتاب «تاثیر اسلام در فرهنگ هندو» معتقد است که مسلمانان مانند مسیحیان شامات[3] از مملکت خود رانده نشدند. تا به هند کوچ کنند، بلکه سرخوش و مغرور از احساس مذهبی تازه و به حیثیت و اعتبار یک فاتح پای به هند گذاردند و هنوز قرن نهم پایان نیافته بود که سرتاسر بخش غربی هند را در اشغال خود داشتند و نیز در میان توده مردم تاثیری عمیق بر جای گذاشته بودند.

محمد ابن قاسم در سال ۷۱۲ ایالت سند را تصرف کرد. البته این واقعه در تاریخ سند به نظر نمی آید – آنچنان که قابل پیش بینی است – تاثیرگذار باشد. با هجوم محمد قزنی در قرن دهم میلادی که به دنبال آن سیلی از مهاجمان از ایران، ترکیه و افغانستان در قرن یازدهم و دوازدهم میلادی به هند آمدند، نیروی عظیمی از اسلام بر هند غالب گشت. حمله حاکمان مغول در قرن شانزدهم و هفدهم به هند، به اشاعه دین اسلام به این کشور کمک کرد . نوکیشی مردم هند از دیگر ادیان به دین اسلام اجباری نبود. عده ای از مردم هند با تشویق مسلمانان به دین اسلام گرویدند. برخلاف بودائیسم، جینیسم و آیین سیک که به عنوان شاخه ای از هندوئیسم ظاهر شدند، آداب و رسوم مناسک دینی اسلام نسبت به هندوئیسم منحصر به فرد بود . این دین اقرار به اخوت جهانی و تسلیم در برابر خدای قادر متعال داشت.[4]

در واقع مسلمانان با ورودشان به هند زندگی مسالمت آمیزی را با هندیان شروع کردند . تاراچند[5] محقق هندی معتقد است: «مسلمانان که به هند وارد شدند، آنجا را چون خانه خود ساختند . آنان در میان انبوه هندوها محاصره شدند و بدین لحاظ اقدام به هر گونه مبارزه و دشمنی با آنان غیر ممکن بود. رابطه و مشارکت دائمی به تدریج تفاهمی را میان هندوان و مسلمانان به وجود آورد.»

حاصل تازه این دو دین «فرهنگ هندو اسلام» خوانده شد و چنان بر روی یکدیگر تاثیر گذاشت که این مسئله را می توان در شیوه های معماری آن دوران (در مساجد، مقابر، قصرهای مسلمانان به سبک هند و اسلامی) در زمینه های ادبیات و علوم … میتوان مشاهده کرد.[6]

هند با ۲۰۰ میلیون مسلمان (۱۲.۱ در صد) حداقل چهارمین جمعیت مسلمان را در جهان دارد. بعضی از تحلیل گران معتقد اند که تعداد جمعیت هند از آمار داده شده بیشتر است. مسلمانان با این تعداد نفرات، بزرگترین اقلیت دینی در هند محسوب می شوند.

گوشهء از تاریخ با شکوه اسلام :

مسلمانان ۸۰۰ سال بر هند حکمرانی کردند و هندی ها با وجود دیانت ها و فرهنگ های مختلف شان در آن سال ها از امنیت، عدالت و برابری برخوردار بودند و هند در آن زمان نماد ثروت، تجارت، تمدن و علوم مبدل شد.

انگلیس ها ۱۰۰ سال بر هند حکومت کردند و کشتار های فجیعی در حق مردم هند مرتکب شده اند، در این صد سال سبب مرگ ۴ میلیون مردم هند شدند، منابع آن را از طریق شرکت شان(هند شرقی) به تاراج بردند، همچنین باعث قحطی ای شدند که مرگ ۱۵ میلیون انسان را به دنبال داشت که بیشتر شان زنان و کودکان بودند و نیز آتش فتنه های اختلافات را در هند شعله ور کردند، طوری که سبب مرگ میلیون ها انسان از نژاد های مختلف گردیدند.

تاریخ نگار هندی ” کیشوری ساران لال ” که هندو است می گوید:

تفاوت میان اشغالگران اسلامی و اشغالگران بریتانیایی، همانند تفاوت بین بهشت و دوزخ بود. در وقتی که مسلمین به پیشرفت و ترقی هند در علوم، بناسازی و تجارت توجه داشتند هند به ثروت مند ترین سرزمین دنیا مبدل گردیده بود، اما انگلیسی ها به چیزی جز چپاول منابع هند و بردگی کشاندن ملت آن توجه نداشتند و سبب مرگ میلیون ها تن از هندی ها در جنگ های با بریتانیای کبیر استعمار گر شدند.[7]

بررسی نقش و وضعیت گروه ها و جنبش های مسلمانان هند :

اقلیت مسلمانان در هند نقش مهمی در این کشور داشته است. در جمعیت مسلمانان هند خیلی اتفاق نظر نیست. معمولا گفته می شود بیست درصد کل جمعیت هند مسلمان هستند. در حالیکه هند جمعیتی بیش از یک میلیارد دارد. همانطور که عرض کردم اگر کشمیر را استثنا کنیم. هند دارای سیستم ایالتی مثل امریکا است. سیستم و دولت اش همه چیز ایالاتی است. ایالتی به جز کشمیروجود ندارد که در آن جمعیت مسلمانان اکثریت باشد. در دو ایالت دیگر به نام های بیهار و اوتار جمعیت مسلمانان نسبتا خیلی زیاد است.

راجع به نقش مسلمانان در استقلال هند و اینکه گروه های سیاسی و مذهبی مسلمانان چگونه نقش در استقلال داشتند میتوان بیان کرد که : آخرین پادشاه مغولان درهند به نام  بهادر شاه ظفر بود که با آمدن انگلیس ها دوران حکومتش به پایان رسید.  با پایان یافتن این سلسله تا زمانی که انگلیس ها در هند بودند ، مسلمانان در سطح سیاسی هیچ نقشی نداشتند. آنها با سایر باشنده گان هند علیه انگلیس ها جنگیدند و بعد از استقلال هند و تجزیه آن کشور به کشور های چون پاکستان و هندوستان که رهبر پاکستان محمد علی جناح شد. به جرم این جدایی مسلمانان  به مرور زمان از صحنه سیاسی توسط هندوها تقریبا رانده شدند. بعد از استقلال مسلمانان در هند یک گروه و یا یک نهاد خاصی نبودند .هر چند که حسب معمول در حزب کنگره رهبران بزرگی داشتند. مسلمانان در هند با پیروان سایر ادیان دیگر برای گرفتن استقلال هند در مجال های گوناگون رزمیدند چنانچه یکی از پادشاهان معروف مسلمان جنوب هند  علیه انگلیس ها  مبارزه کرد. یا به عنوان مثال  شاعران بزرگی  با سرودها یشان و همه در این مبارزه مشارکت می کردند.  قبلا حزب مسلم لیگ فعالیت های داشت. اما فعلا در هند خیلی ضعیف شده است. مسلم لیگ یکی از حزب های مسلمانان بود ولی حزب اسلامی نبود که بخواهد دولت اسلامی سرکار بیاید. و یا مخصوص مسلمانان بجنگد، بل  در کنار هندو ها این مسلم لیگ علیه انگلیس  ها مبارزه می کرد. بعد از استقلال هند گروه ها جنبش های مسلمان در هند ایجاد شد. یک گروه هم در پاکستان و هم در هند به نام جماعت اسلامی فعالانه کار می کرد. اکنون نیز فعالیت های دارند  ولی در هند چون به مسلمانان خیلی مجال داده نمی  شود که در سطح سیاسی فعال باشند و جمعیت متراکمی هم ندارند که در یک منطقۀ خاصی باشد (به جز کشمیر که داستانش کلا فرق می کند.) ولی در سایر قسمت های هند مسلمانان با هندوها زندگی می کنند. یعنی آنها در شهر یا منطقه، ایالتی یا جایی خاصی متمرکز نیستند. به خاطر همین قدرت چندانی ندارند. مسلمانی که می خواهد فعالیت کند باید حتما در یکی از احزاب خیلی معروف و تاثیرگذار هند مثلا کنگره یا بی.جی.پی عضویت داشته باشند. لذا معمولا در چهارچوب این احزاب فعالیت می کنند. حتی جماعت اسلامی هم از نظر سیاسی حرفی برای گفتن ندارند.

وضعیت مسلمانان از آن زمان تا فعلا دچار تغیرات شده است قسمی که : تا  زمان نخست وزیری ایندیرا گاندی  که زمان نزدیک سی و یا سی پنج سال، مسلمانان پادشاهان ساده  و به شکل ارباب به خصوص در ایالت اوتارپرادش و ایالت دیگری داشتند که به این ترتیب زمین های خیلی زیادی مسلمانان داشتند و صاحبان روستاهای زیادی بودند و وضعیت مالی آن ها خیلی خوب بود. ولی از زمان ایندیرا گاندی به این دلیل که ظلم نشود و اینکه این ها به عنوان حاکمان کوچک با زمین های زیاد هستند خانم ایندیراگاندی قانونی را به تصویب رساند  و مقداری تعیین کرد  و کسی بیش از آن نمی تواند صاحب زمین شود و بقیه زمین ها را دولت مصادره می کرد. با تصویب این قانون بیشترین ضرر متوجه مسلمانان شد و جمعیت خیلی بزرگی از این مسلمانان، زمین هایشان را از دست داده اند. و زمین های معمولی برای آن ها باقی ماند و بقیه به مصادره دولت  در آمد. که وضعیت بد اقتصادی مسلمانان از همان زمان شروع گردید  و بعد از آن زمان هم دولت خواهان یاری رسانی برای مسلمانان نبود . اگر با سایر هندی ها مقایسه گردد در زمینه ی آموزش و در زمینه ی اقتصادی خیلی عقب مانده تر از هندوها باقی ماندند. متاسفانه در هند تا اکنون جریان فعال سیاسی نداریم .  دولت هند در این زمینه دقت بسیاری دارد و در رابطه با عربستان سعودی و رفت و آمدهای مبلغین و ارسال پول و امثال آن را در نظر می گیرد . به همین علت تا حال در رسانه ها هم هیچ نامی از احزاب سیاسی اسلامی برده نمی شود چون دولت اجازه رشد آنها را نمی دهد. دراین جا میشود به  وضعیت رسانه های مسلمانان پرداخت.  معمولا در هند مسلمانانی که خیلی دین را دوست دارند رسانه های پاکستان را دنبال می کنند. بعد از آن که رسانه ها  در هند خیلی پیشرفت کرده اند؛ شبکه های ماهواره ای هند شامل سیصد و چهارصد کانال یا زیادتر است که در این میان چند کانال، آن هم در سطح کوچک مربوط مسلمانان می شود که خیلی مطرح نیستند. مسلمانان هند از لحاظ زبان هم تقسیم شده اند مثلا هندی برای هندوها و اردو برای مسلمانان میباشد. اردو که زبان ملی پاکستان است. معمولا رسانه های در سطح روزنامه و مجله مسلمانان البته به زبان اردو زیاد دارند . ولی در مجال کانال های تلویزیونی یا شبکه های ماهواره ای یا شبکه ای رادیویی مسلمانان خیلی مانده عقب هستند.

در دهه های اخیر جنبش ها و گروه های مسلمان در هند چه ارتباطی با دولت داشته اند؟

ارتباط آنها با دولت خوب نبوده است. همان طور که گفته شد، هر دولتی باشد اجازه نمی دهد جریانی یا گروهی مسلمانان در هند خیلی قدرت بگیرد و قوی شود. در سطح کوچک یک سری نهضت هایی بوده است که وقتی مشاهده کرده اند که قدرت می گیرد آن را به تروریسم ارتباط داده اند و سران آن را دستگیر کرده اند و کلا آن را نابود کرده اند. یک زمانی نهضت دانشجویان مسلمان هند قوی ظاهر شد  اما به آن اتهام تروریسم  زدند و اعضای آن را دستگیر کردند و هنوز هم در دادگاه این امر ثابت نشده است ولی از نظر دولت این یک گروه ممنوعه و غیرقانونی معرفی شده است.

در کنار آن ارتباط احزاب عمده هند چون کنگره با گروه های اسلامی رابطه ی تاجر با مشتری بوده است. احزاب مهم هند از مسلمانان فقط به عنوان بانک آراء استفاده می کنند. در هنگام انتخابات قاعده های را مطرح می کنند که از این طریق می خواهند مسلمانان را به خود جلب کنند و بخاطر اینکه مسلمانان را راضی نگه دارند بعضی مواقع اقدامات خیلی کوچک به نفع مسلمانان انجام میدهند یعنی ارتباط شان در همین حدود است.[8]

وضعیت فعلی مسلمانان در هند

مسلمانان هند كه قرنهاست در ایجاد تمدن درخشان این كشور نقش بزرگی بازی كرده و یك دوره پرعظمت از تاریخ این كشور به نام آنها رقم خورده اكنون به اقلیتی تبدیل شده اند كه نقش و سرنوشت آنها دستخوش بازی های سیاسی پیچیده ای شده است . در سالهای اخیر تلاش های حساب شده ای آغاز شده تا جامعه مسلمانان به حاشیه رانده شده و هر روز از اهمیت و نقش آن كاسته شود . حزب حاكم «بهارتیا جانتا» پس از به دست گرفتن قدرت در سه سال گذشته همواره با شدت بخشیدن به تبلیغات علیه مسلمانان به عنوان بزرگترین اقلیت این كشور از سیاست هند برای «هندوها» حمایت كرده است.

روزنامه «ساوث مورنینگ هرالد» در گزارشی با تشریح وضعیت مسلمانان نوشت: حالا دیگر سیاستمداران هند به صراحت می گویند كه در هند جایی برای مسلمانان نیست و باید میلیون ها مسلمان هندی از این كشور اخراج شوند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است حتی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴، برخی از اعضای بی جی پی در صدد بودند كه شمار زیادی از مسلمانان كه به زبان بنگالی سخن می گویند از قسمت های شمال شرقی هند بیرون برانند. سران حزب حاكم بر این عقیده اند كه مسلمانان در واقع شهروندان هند نیستند بلكه مزاحمینی هستند كه از كشور همسایه یعنی بنگلادش به زور وارد هند شده اند.

تعدادی از رسانه های محلی اصرار دارند كه دولت مودی نخست وزیر كنونی هند باید قبل از انتخابات سال آینده این افراد كه شمارشان به میلیون ها تن می رسد را از كشور بیرون كند.

پس از جدایی، پاكستان و بنگلادش از هند كه منجر به درگیری های سیاسی و اجتماعی بسیاری شد، مسلمانان به اتهام تلاش برای تجزیه هند در موضع ضعف قرار گرفتند واین گروه اجتماعی كه دیگر به یك اقلیت مذهبی پر اتهام تبدیل شده بود ، امنیت شان در  مخاطره قرار گرفت.

جواهر لعل نهرو’ بنیانگذار هند نوین و حزبش دراین زمان حساس به یاری مسلمانان شتافت تا آنان را از اتهامات مبرا كند. از آن زمان به بعد ، این سنت در میان مسلمانان ایجاد شد كه حزب كنگره را حامی و دوست خود بدانند . اما مسلمانان در سالهای اخیر به اشتباه خود پی برده و دریافته اند كه هر دو حزب تنها در پی آرای آنان بوده اند.

مسلمانان هند پس از تخریب مسجد تاریخی بابری به دست هندوهای افراطی و بی توجهی احزاب هندو به این خواست مسلمانان به ماهیت اصلی احزاب هندو پی بردند .

ماه رمضان سال ۲۰۱۷  باز هم بهانه ای دیگر به دست سیاستمداران هند داد تا بازی بر سر مسلمانان را از سر بگیرند . یك مهمانی افطار كه به شكل سنتی هر ساله از سوی سران هر یك از این دو حزب برای مسلمانان برگزار می شد خبرساز شد.

مختار عباس نقوی وزیر اقلیت های هند با اشاره به ذهنت منفی مسلمان نسبت به سیاستمداران كه در طول هفت دهه پس از شكل گیری هند ایجاد شده است گفت دولت بهارتیا جانتا پارتی ( بی جی پی) هر چند در این چهار سال تلاش زیادی انجام داده است اما باید اقدامات بیشتری برای جذب مسلمانان این كشور انجام دهد .

وی گفت: اكنون مسلمانان اعتماد بیشتری به حزب بی جی پی دارند چون اقدامات زیادی انجام شده است كه یكی از آنها ممنوعیت رسم سه طلاقه كردن زنان و همچنین رفع الزام همراهی یك مرد برای زنان در سفر حج بود . وزیر اقلیت های هند با دفاع از سیاست هایی حزب حاكم اظهار كرد حزب بی جی پی به دنبال   بازگرداندن عزت به اقلیت ها می باشد كه هیچگاه در گذشته آن را تجربه نكرده اند.

این درحالی است كه چندی پیش ‘ام جی اكبر’ مشاور وزیر امور خارجه هند در یك گردهمایی در دهلی نو اعلام كرد كه دموكراسی موجود در هند ، مسلمانان این كشور را از افراطی شدن و پیوستن به گروه های تروریستی باز داشته است . وی افزود : بر خلاف بسیاری از كشور های اسلامی و اروپایی كه در آنها مسلمانان زیادی به گروه های تروریستی مانند داعش پیوسته اند، مسلمانان هند از این گروه ها و افكار افراطی پیروی نكرده اند . مشاور وزیر امور خارجه هند تاكید كرد مبارزه با افكار افراطی مانند گروه داعش تنها به میدان جنگ محدود نمی شود بلكه باید با این افكار در ذهنیت افراد نیز مبارزه كرد.

این اقدامات زمانی صورت گرفته است که حزب بی جی پی برای جذب اعتماد مسلمانان در میان انتقاد های گسترده از بدرفتاری آن با گروه های مختلف اقلیت از جمله مسلمانان انجام می شود.

 در کنار آن كمیته  آزادی مذاهب در جهان اخیرا در گزارشی اعلام كرد آزادی مذهبی در هند در سال ۲۰۱۷ روندی نزولی داشته است زیرا گروه های هندو ملی گرا به آزار و اذیت و خشونت علیه گروه های غیر هندو و هندو های دالیت ادامه داده اند.

كمیته آزادی مذهب آمریكا افزود : قربانیان این اقدامات، مسلمانان، مسیحیان، سیك ها، بودایی ها و همچنین دالیتهای هندو هستند. این گروه ها با چالش هایی از جمله اعمال خشونت آمیز یا ارعاب، از دست دادن قدرت سیاسی، افزایش احساسات فریب خوردگی و غریبگی روبرو هستند. در سال ۲۰۱۷ شرایط آزادی مذهب در هند به روند نزولی خود ادامه داده است.

حزب حاكم «بهارتیا جانتا» سعی كرده است ذبح گاو و همچنین خوردن گوشت این حیوان مقدس از نظر هندو ها را در هند متوقف كند. در این راستا گروه های اجتماعی زیادی با هدف مقابله با كشتار گاو در شبكه های اجتماعی تشكیل شده است . این گروه ها به صورت فعال افرادی كه مظنون به خوردن گوشت گاو و ذبح آن هستند را مورد هدف قرار داده اند[9].

و امروز

هند قسمی که قبلا بیان کردیم که به اسم سرزمین هزار ادیان و دموکراسی ترین کشور جهان یاد میشود.

اکثریت مردم هند، هندو مذهب اند که تقریبا ۸۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. دومین گروه بزرگ مذهبی در هند مسلمانان اند که شمار آنها به حدود ۲۰۰ میلیون طور رسمی (۱۲.۱) اما در اصل ۲۰ فیصد نفوس هند را تشکیل میدهد.

که از این تعداد ۶۵ در صد آن را جوانان تشکیل میدهد. این بیان کننده این موضوع است که مسلمانان بزرگترین اقلیت در هند میباشد ولی با وجود که هند در خود ادیان مختلف را جا داده است امروز از قبول نمودن بزرگترن اقلیت کشور  خود امتناع دارد و بعد از اصلاح قانون شهروندی در جمهوری هند، سبب تنش‌های سیاسی شده است. قانون اصلاح شهروندی در هند قانونی است که توسط مجلس هند در (۲۰ قوس ۱۳۹۸ هـ ش/ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹)مصوب شد و قانون تابعیت هند مصوب ۱۹۵۵ را تغیر داد. در این قانون آمده است که پناهنده‌ گان نامسلمان از کشورهای پاکستان، ‌افغانستان، ‌بنگله‌دیش و دیگر همسایه‌گان هند که در این کشور مقیم‌اند، با طی مراحل اداری و قانونی می‌ توانند در نهایت شهروندی جمهوری هند را به دست بیاورند. سیاست‌مداران مسلمان هند و برخی از فعالان حقوق بشر در آن کشور بر این نکته تاکید می‌کنند که هند یک جمهوری سکولار است و قانون اساسی این کشور دولت را مکلف ساخته است که در مورد دین، فرقه‌ی مذهبی و دیگر تعلقات فرهنگی و هویتی شهروندانش بی‌طرف باشد.

امروز سران هند نقاب های خود را کنار زدند. امیت شاه وزیر کشور هند ضمن دفاع از اقدام نظامیان این کشور تاکید کرد: ما مسیر آمریکا و اسرائیل را ادامه خواهیم داد. و اقدام بعدی شان تغیر نام های مکان های اسلامی، توسط مسلمانان گذاشته شده است میباشد رهبران حزب حاکم  نام‌های هندوپسندی برای شهر آگرا در اوتارپرادش انتخاب کنند، شهری که تاج محل در آن واقع است. آنها همچنین می‌خواهند نام احمدآباد در ایالت گجرات و شهر داد الله را نیز تغییر دهند. منتقدان می‌گویند حذف نام‌های اسلامی، راهی برای ناتوان‌ سازی مسلمانان هند و امتناع از دادن سهمی از تاریخ و گذشته هند به آنها است.

و در پی آن دولت دهلی ‌نو با هدف تخریب منازل بیش از ۲۰۰ مسلمان که در حاشیه شهر بیلی چارانا ستواری زندگی می‌کنند به مردم دستور تخلیه منازلشان را صادر کرد.

مسلمانان منطقه با انتقاد از این تصمیم هند اعلام کرده اند که سال‌ها است خانه و کاشانه آن‌ها دراین منطقه قرار دارد و بی سرپناه شدنشان اوضاع را برای آنان سخت‌تر خواهد کرد . آن‌ها بر این باورند که هند به با هدف تحت فشار قرار دادن  مسلمانان خواستار مهاجرت آن ها میباشد . در پی درگیری ها در جریان هفته گذشته به تعداد بیش از ۴۰۰ تن زخمی و تعداد بالاتر از ۵۰ تن کشته شده است. در این درگیری ها پی چیدامبرام رهبر حزب کنگره از فرمانده ارتش هند خواست که به وظایف خود عمل کنند و از سیاست دور باشند . بیشترین علت که مورد توجه در این کار هند میباشد عبارت از گسترش وسیع دین اسلام در کشور هند میباشد نظر به آمار گرفته شده از سال (۲۰۱۰-۲۰۱۵) تعداد مسلمانان در این کشور حدود ۱.۸٪ افزایش داشته با وجود محدودیت های دولت رشد دو چند دین اسلام را نشان میدهد. “ساکشی ماهاراج” مشهور ترین روحانی هندو هم در این مورد ابراز نگرانی کرده و از زنان هندو در خواست کرده است که حداقل چهارفرزند به دنیا آورند. این چیزی است سبب نگرانی هندوها شده و این در حالی است که تعداد هندوها، سیک ها و مسیحی ها، کاهش یافته است در کنار آن تعداد مسلمان رو به افزایش است. نمی توانیم بگوییم این دولت هند رنگ بدل کرده است نه بلکه این رنگ واقعی دولت هند همیشه بود و است. قسمی که هر بار قدرت و نیرو بدست آورده همین موقف را در مقابل مسلمانان گرفته است. امروز باز هم کشور هند با اعلام “سیکولار مذهبی” در واقع “تفوق هندویسم” را با توجه به جمعیت کثیر در مقابل مسلمانان قلیل، بر کشور هند قالب کرد. آتش زدن اماکن مسلمانان، اخراج مسلمانان و اخیرا رد تابعیت مسلمانانی که برای سال ها در بخش شرقی هند مقیم بودند و جنگ های بین هند و پاکستان و بنگلادش، همه گی بیانگر خصومت ذاتی و دیرینه هندوها علیه مسلمانان ساکن در منطقه شبه قاره هند است.

روزگاری نه چندان دوری بود که هند از ترس کشورهای عربی، با اسراییل رابطه نداشت. زمانی بود گرسنگان هندی، برای سیر شدن در کشورهای عربی سرگردان بودند. زمانی بود هند از ترس چین، تعیین مرز با چین را رها کرده بود. زمانی بود هندی ها دریافت کننده کمک های همسایگان برای سیر کردن شکم بیش از یک میلیارد جمعیت خویش بودند و الآن، به کشورهای گرسنه آفریقایی، با برنج مرغوب که، در بسیار جا ها مصرف کننده دارد، کمک می کنند. این بار دوران حکمرانی هندوها یا هند جدید، با شروع “دولت های متعصب هندو” از جمله دولت فعلی آقای “ناریندرا مودی” شروع و دست اندازی به حوزه های  مسلمانان نشین آغاز شد وبا گذشت هر روز شدید تر میشود. هند رنگ بدل نکرده است بل همان رنگ گذشتهء هند با مسلمانان است [10].

=====================================================================================

منابع:

[1] کثرت باوری: نظریه ای که به کثرت عناصر و عوامل در جامعه و مشروعیت منافع آن ها باور دارد.

[2]https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/3931/24401/%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/3931/24401/%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86

[3] مسیحیان شام .

[4] پی هاردی ، مسلمانان هند

ترجمه: حسن لاهوتی

[5] تاراچند (1888-1973م) محقق، فیلسوف، تاریخ دان، اسلام شناس و دولتمرد برجستهء هندی است. که در شهر سیالکوت که اکنون مربوط کشور پاکستان است متولد شد. پدرش در اموزش و پرورش خدمت می کرد، از سیالکوت به گجرات و از آن جا به لاهور و سپس به دهلی انتقال یافت. تاراچند تحصبلات مقدماتی خود را در گجرات، و دورۀ متوسطه خود را در دهلی گذراند، سپس در دانشکده میرت و دانشکدۀ میور الله آباد به ادامه تحصیل پرداخت و برای تکمیل تحصیلات خود به انگلستان سفر کردو به دریافت دانشنامۀ دکترا در رشتۀ فلسفه و تاریخ از دانشگاه آکسفورد نایل گردید. از جمله دوستان نزدیک اندارا گاندی به شمار میرفت. و در سن ۸۵ سالگی در شهر الله آباد هند در گذشت.

[6] تاراچند ، تاثیر اسلام در فرهنگ هند

 ترجمه: علی پیرنا

https://iqna.ir/fa/news/1543884/-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%88-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%AF-

[7] میراث حکومت اسلامی در هند [ص31 ]

[8] مصاحبهء از قمر عباس آل حسن ( کارشناس هندی )

سال:2015

[9] file:///C:/Users/emran%20akbare/Desktop/%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AA%20%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%8C%20%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%20%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20-%20%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%A7.htm

http://haftasman.urd.ac.ir/article_60829.html

http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/1988349/%D9%87%D9%86%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%85

[10] https://www.youtube.com/watch?v=ZKPLhgfWpvg

http://riarf.com/

https://www.iiwfs.com/islam-world/islam-world-interviews/318-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB   https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/india-muslims-punished-indian-200306190342176.html

https://www.bbc.com/persian/world-features-46211904

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *