بزرگ سالان چگونه از قرنطینه استفاده نمایند؟

عکاشه نثار: همکار تحقیق در مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی

دنیا امروزی با بحران ویروس  کرونا تقریبا به صورت یکسان روبرو شده است، ویروس که تمام امورات فردی و اجتماعی را دگرگون کرده ولی وضعیت  تمام کشورها به طور یکسان در مقابله با آن نمی باشد. ویروس کرونا یا covid-19  در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی ظاهراٌ از شهر ووهان کشور چین شیوع پیدا کرد، تا اکنون بنابر نبود درمان دقیق، دولت ها مصمم به آن شده اند که مرزهای هوایی و زمینی خود را به روی رفت و آمد مسدود، کار و فعالیت را تعطیل، شهر و بازار را بسته و شهروندان را در خانه قرنطینه نمایند. مدت قرنطینه در کشور ها متفاوت بوده در افغانستان نیز از مدتی بدین سو تعداد از ولایات به صورت کامل و تعدادی هم به صورت نیمه قرنطین قرار دارند.

این وضعیت در حالی است که معلمین، متعلمین، محصلین و کارمندان خصوصی و دولتی همه خانه نشین گردیده اند، و مدت این وضعیت نیز نامعلوم می باشد پس ما باید از وسایل دست داشته خود برای بهره گیری درست و مناسب از ایام قرنطین نماییم.

دکتور برکات الدیب درنوشته خویش تحت عنوان«این روزها را تاریخ ثبت خواهد نمود»بیان می دارد که: «قرنطینه به پایان خواهد رسید و زایل خواهد شد و این روزها در اذهان به عنوان خاطره خواهد ماند و مردم از خانه های شان بیرون خواهند شد، در آن وقت متوجه خواهید شد که یکی در عرصهٔ تخصص خود یک دوره تخصصی را از راه دور خوانده است ویا دورهٔ را در غیر تخصص خود تعقیب کرده است، و برخی زبان جدید یاد گرفته اند. یکی ده کتاب مطالعه نموده و دیگری کتابخانه برای خود ترتیب و تنظیم نموده است و شخص سومی قرآن را ختم کرده و چهارم بحث و پروژه ای آماده نموده است. و دیگری بعد از هر نماز در حضور فامیل خود پنج حدیث را خوانده و کتاب ریاض الصالحین را به پایان رسانده است. بعد از بیرون شدن از این قرنطینه یا خود یا دیگری را مسفید می سازد.

کاملا برعکس! کسی را خواهد دید که از بزرگترین دستاوردش بازی، تماشای چهار یا پنج سریال و ده ها فلم خواهد بود.»

یک بار با خود فکر نمایید از کدام گروه می خواهی باشید؟ با چه کسی می خواهید باشید؟

واقعا این یک نعمت بزرگ است که از ما خواسته شده برای  مدتی در خانه های خود باشیم اگر بر عکس موضوع بود، حال ما چگونه می گردید دور از خانه در گرما و سرما روزها را چگونه می گزراندیم؟

عمر بن عبدالعزیز رحمه الله می فرماید: «شب و روز بر تو اثر می گذارند و هر روز و شبی که می گذرد از عمر تو کم می شود. بنابر این، بکوش تا در همین شب و روز شایسته کاری داشته باشی[1]

استفاده مفید از اوقات فراغت و خانه نشینی می تواند حتی موجب افزایش انگیزه و خلاقیت شما باشد. احساس مفید بودن با افزایش انگیزه سطح رضایت مندی از خود، می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. این زمان فرصتی خوبی است تا استعداد های خود را کشف کنید و تجربه های جدید به دست آورید. باید گفته شود این که نابودی کرونا نیاز به همکاری تمام اقشار جامعه  دارد پس با در خانه بودن حداقل مسئولیت خود را ادا نماییم و از اوقات که در خانه می باشیم بهترین فرصت ها را نظر به وضع خود ایجاد نماییم.

تهیه پلان کوتاه مدت

برای این که در زمان قرنطینه بتوانیم مصروفیت های سالم داشته باشیم باید برای روزهای پیش رو برنامه منظمی آماده سازیم. انسان هر قدر فعالیت منظم داشته باشد برای خود و یا دیگران کمک نماید، به همان اندازه از ناراحتی، دلتنگی و احساس بیهوده گی نجات می یابد. فرد هدفمند و موفق هرگز آموزش و آموختن را متوقف نمی کند، شما و زندگی شما یک مفهوم دارد تا مادامی که به چالش ها و کشمکش های مکرر زندگی پاسخ مؤثر بدهید، هر روز بیش از بیش با هوش تر و تواناتر می شوید. بعضی از فعالیت های که شما با استفاده از آن می توانید از قرنطینه خود منحیث فرصتی برای رشد خود استفاده نمایید قرار ذیل است:

برنامه ریزی

 برای خود پلان یک کوتاه مدت تهیه نموده و  در آن تمام فعالیت های  که قبلا می خواستید انجام دهید ولی بنابر مشغولیت ها در بیرون نمی توانستید آن را به انجام برسانید  جا دهید. بطور مثال تماس بگیرید با آنان که قبلا می خواستید به دیدن شان بروید، لیست از کتاب های را که می خواهید مطالعه نمایید ترتیب دهید، بعضی جملات که بالای شما در هنگام  مطالعه تاثیر می گذارد بیرون نویس کنید، نظر به تخصص خود کورس ها و برنامه های آنلاین را تعقیب نمایید، برای زمان بیدار شدن و خوابیدن خود زمان مشخص تعین کنید، نگذارید بودن در خانه نظم زندگی شما را بیش از حد برهم زند.

تلاش بخاطر رشد معنوی

 قرار نیست یک فعالیت خاص را انجام دهید، امید خود را از دست ندهید، اعتماد کامل به الله سبحان و تعالی داشته باشید، او که مورچهٔ سیاه را در شب تاریک بالای سنگ سیاه می گذرد فراموش نمی کند، بدون شک او حکیم است، نماز خود را در اول وقت ادا نمایید، قرآنکریم را منظم تلاوت نمایید، به تفاسیر معتبر رجوع نمایید، بیشتر از هر وقت دعا نمایید، برای رمضان خود که با بهترین فرصت به سوی شما می آید برنامه داشته باشید، روزانه چند دقیقه را خلوت نموده راجع به صفات الله متعال تفکر نمایید و عادت های بد خود را شناسایی و برای تغییر آن کوشش کنید… ارتباط با الله هر چی محکم باشد از استرس، نا امیدی و تنگدلی انسان را محفوظ می دارد و می دانید هیچ کاری بدون اراده الله متعال ممکن نیست.

ورزش

 ورزش باعث سلامتی روحی و جسمی انسان می گردد، در برابر امراض انسان را مقاوم می سازد. روزانه حدود نیم ساعت ورزش نمایید، این کار را می توانید با نصب برنامه دلخواه خود در روی موبایل  تعقیب نمایید. عزم راسخ داشته باشید، ورزش در بدن ماده اندروفین را ترشح می نماید که سبب می گردد انسان احساس بهتر داشته باشد. در کنار استراحت فکری شما نیاز به استراحت جسمی نیز دارید، ورزش سبب گردش خون و رسیدن اکسیجن بیشتر به مغز می شود همین امر باعث می گردد شما در طول روز تمرکز دقت بیشتر در اجرایی کارهای روزمره زنده گیخود داشته باشید.

یادگیری فنون جدید

 فعالیت های جدید برای انسان آرامش می دهد، شما هم می توانید در خانه آشپزی نمایید، دیزاین خانه را تغییر دهید، با اطفال در یادگیری دروس شان کمک نمایید، با فامیل در تنظیم خانه کمک نمایید، با نیازمندان کمک نمایید، در کارهای خیریه در حد توان داوطلبانه شرکت نمایید، با اعضای خانواده یکجا باشید، راجع به موضوعات مفید بحث نمایید، زبان بی آموزید، بنویسید، بالای زبان های که تسلط دارید کتب و مقالاتی را از آن ترجمه نمایید …

باید کوشش کنیم نظر به حالات خود از این فرصت سود ببریم و الله سبحان و تعالی را سپاس گذار باشیم، در کنار فامیل خود می توانیم باشیم و توانمندی این را داریم که قرنطینه را برای خود فرصتی برای بالا بردن مهارت های خود و تفریح سالم بدل نماییم، قسمی که قبلا در شروع بحث یادآورشدیم بسیاری ها مجبور به انتخاب میان گرسنگی و یا هم مبتلا شدن به ویروس کرونا هستند(که لازم است مورد حمایت ما و سایر وطنداران ما قرار گیرند تا در خانه های شان در ایام قرنطینه باقی بمانند). کوشش نماییم  که ما جزء مشکلات برای نقض قرنطینه نباشیم بل،چه در جریان قرنطینه و چه بعد از آن اشخاص باشیم  مطیع قانون، که از یک جانب دست خیر مان بسوی نیازمندان دراز باشد و از جانب دیگر برای تغییر وضعیت کنونی مردم و کشور راه حل های را جستجو نماییم. . راجع به این سوال هر روز  با خود فکر نمایید که پس از اتمام زمان  قرنطینه شما می خواهید چگونه شخصیت  باشید[2]؟

======================================================================

[1] کتاب: ارزش وقت از دیدگاه اسلام

مؤلف:عبدالفتاح أبوغدة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *