سيمينار علمى “پایگاه های دایمی امریکا واثرات آن برآینده افغانستان”

 

سمیناری تحت عنوان  پایگاه های دایمی امریکا و اثرات آن بر آینده افغانستان،روز پنجشنبه  15 ثور به ابتکار مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی در هوتل باختر، درشهر کابل تدوير يافت که تعداد زيادى از اعضاى پارلمان ، استادان پوهنتون هاى کابل، اعضاى علمى اکادمى علوم افغانستان، نويسنده گان وکارشناسان مسايل سياسى واقتصادى، محصلين وشهروندان کابل درآن اشتراک داشتند.

سمینار مذکور به ساعت 9 صبح با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز گردید. در ابتدا  دکتور صفت الله قانت رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی مهمانان را خیر مقدم گفته و هدف از تأسیس مرکز مذکور را که از دوسال به این طرف مصروف فعالیت میباشد بیان نمود و ضمن معرفی فعالیت های این مرکز، هدف از تدویر سمینار موجود را چنین اظهار داشتند: اینبار میخواهیم تا با تدویر این سمینار اظهارات و نظریات احساساتی و عاطفی را کنار گذاشته و به صورت علمی و اساسی روی موضوع پایگاهای نظامی امریکا در افغانستان بحث نماييم.

دکتور قانت ضمن شرح آجنداى سيمينارگفت که طى اين سيمنار علمى اثرات پايگاه هاى دايمى امريکا درافغانستان ضمن چهار محور جداگانه وطى دو نشست مورد بحث وارزيابى قرار خواهد گرفت.

پس ازسخنرانى مقدماتى رئيس مرکز مطالعات ستراتيژيک ومنطقوى ، نشست اول سيميناربه رياست انجنير احمدشاه احمدزى يکى ازشخصيت هاى جهادى وسياسى کشور آغازگرديد که به حيث  اولین سخنران   استاد سیف الدین سیحون استاد پوهنحی اقتصاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل اقتصادی روى موضوع اثرات اقتصادی پایگاه های نظامی امریکا بر آينده افغانستان  به بحث  ومناقشه پرداختند.

استاد سیحون در ضمن سپاس گذاری از ابتکار مرکز مطالعات استراتیژیک و منطفوی افزودند: “امیدواریم تا چنین مراکز توسعه یابد تا در موضوعات ملی و اساسی بحث های علمی صورت گیرد.”

استاد سیحون افزود: “جنگ با تروریزم و بحث دولت سازی و توسعه اقتصادی و اجتماعی موضوعات متضاد همدیگر هستند که در کشور ما نامؤفقانه تجربه میشود.”

همچنان استاد با اشاره به موضوع کابل بانک گفتند: ” در مدت 10 سال حضور امریکا در افغانستان تمام کمک های بین المللی در اختیار 40 یا 41 خانواده قرار داشته است و در صورت ایجاد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان این روند دوام خواهد یافت. ”

سخنران بعدی اولين نشست سيمينار  دوکتور وحید الله مصلح نویسنده و کارشناس مسایل اجتماعی بودند که پیرامون اثرات اجتماعی و فرهنگی پایگاه های نظامی امریکا به بحث پرداختند.

دوکتور مصلح اهداف امریکا را در جهان برشمرده و گفتند: “امریکا خواهان برتری سیاسی، اقتصادی و نظامی در جهان میباشد ولی این اهداف تا زمانی برآورده نمیشود که دگرگونی اجتماعی و فرهنگی در جوامع ایجاد نگردد.”

ایشان افزودند: ” نشر ده ها سریال و برنامه های مبتذل از طریق تلویزیون ها و رادیوها، حمایه از پروسه نصرانی سازی در کشور در حقیقت تلاش برای تغیر هویت فرهنگی و اجتماعی افغان ها بوده تا در فرجام امر بتواند اهداف امریکا را در افغانستان تأمین کند.”

بعد از سخنرانی دوکتور وحیدالله مصلح، اشتراک کنند گان سمینار دیدگاه ها و پرسش هایشان را پیرامون  دو موضوع تقديم شده  مطرح نمودند و تمامی مشترکین  موجودیت پایگاه های نظامی را به ضرر کشور خوانده و خواهان رد این قرارداد از طرف دولت و شورای ملی گردیدند.

بعد از یک وقفه مختصر جهت نوشیدن چای،نشست دوم سيمينار تحت رياست استاد محمد زمان مزمل ، فعال سياسى ، نويسنده وکارشناس مسايل سياسى  آغاز گرديد و سومین موضوع سيمینار که اثرات سیاسی پایگاه های نظامی امریکا بود با سخنرانی احمد وحید مژده نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی کشور به بحث گرفته شد.

ایشان در قسمتی از سخنانشان گفتند: “موجودیت پایگاه های نظامی امریکا در سایر کشورها به جز بی امنیتی و راه اندازی کودتاها ارمغانی دیگری به دنبال ندارد که بهترین نمونه آن راه اندازی 11 کودتای نظامی در ترکیه میباشد، که هدف از همه آنها تأمین منافع امریکا بوده است.”

آخرین سخنران سمینار دوکتور عبدالباقی امین استاد موسسه تحصيلات عالى  سلام بودند که در مورد اثرات نظامی و امنیتی پایگاه های نظامی امريکا برآينده افغانستان صبحت مفصلی را ارائه نمودند. استاد امین نیز مانند سایر سخنرانان ضمن برشمردن اثرات منفی این پایگاه ها فرمودند: “امروز ما نیاز به یک حکومت قوی و نیروند داریم نه پایگاه های نظامی امریکا.”

در ختم برنامه  نتیجه گیری سمینار توسط استاد محمد زمان مزمل فعال سیاسی، نویسنده و کارشناس مسایل سیاسی صورت گرفت.

استاد مزمل در خلال سخنانش گفتند: ” درسی سال گذشته ذهنیت ها را دیگران میساختند و این بار اول است که چنین سمینار با ارزشی تدویر میگردد.”

وى همچنان  افزود :” اگر صد بار آقای کرزی و یا کسانی دیگری چنین قراردادی را امضا کنند ولی پشتیبانی ملی را هرگز با خود ندارد. ”

استاد مزمل همچنان  گفت : “کسانی که فکر میکنند با بیرون رفتن امریکا چه خواهد شد؟ و همسایگان چه خواهند کرد؟ باید گفت که هیچ چیزی نخواهد شد زیرا در طول 30 سال گذشته ما اصلاً حکومت مردمی نداشته ایم و در صورت داشتن حکومت ملی همسایگان ما هیچ کاری  با ما نخواهند داشت.”

استاد مزمل افزود: در صورت ایجاد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان ما با چالش های زیادی روبر خواهیم بود از جمله: تداوم اشغال کشور، جنگ دوامدار، برانگیختن همسایگان و ممانعت از ایجاد حکومت ملی.

استاد مزمل همچنان افزود: “این امر ضد منافع ملی و حاکمیت ملی میباشد و چنین معاهده ننگین در تاریخ کشور ما وجود ندارد.”

سمینار  مذکور با دعاى اختتاميه وصرف طعام چاشت که از جانب مرکز مطالعات ستراتيژيک ومنطقوى تهيه ديده شده بود، حوالى  ساعت يک  بعد از ظهر خاتمه یافت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *