عقب نشینی تاکتیکی یا شکست استراتژیک؟

 

طالبان اکنون در ورودج و کران و منجان ولایت بدخشان پایگاه های مستقر و مسلط دارند و با ایجاد یک پل رابطه با پاکستان، به آسانی می توانند دامنه قدرت یا دست کم ناامنی های مورد نظر خود را به ولایت های امن پنجشیر و تخار نیز گسترش دهند.

منابعی در دولت افغانستان تایید کرده اند که ولسوالی کران و منجان بدخشان به تصرف طالبان درآمده است. وزارت داخله گفته نیروهای امنیتی در “عقب‌نشینی تاکتیکی” از این ولسوالی بیرون شده ‌اند.

از چند روز به این سو درگیری های سنگینی در اطراف این ولسوالی در جریان بود. مقام‌های محلی گفتند در پی حمله گروهی از طالبان مسلح درگیری‌ها در این ولسوالی شدت گرفت. دولت گفته در حال حاضر قیام‌های مردمی علیه طالبان در ولسوالی کران و منجان آغاز شده است.

خبر سقوط این ولسوالی آنهم در ولایت امن بدخشان، خبر تکان دهنده ای است. کارشناسان می گویند که حتی اگر ادعای وزارت داخله در زمینه “عقب نشینی تاکتیکی” نیروهای امنیتی از کران و منجان، درست باشد، این امر به لحاظ روانی و تبلیغاتی، یک شکست استراتژیک برای نیروهای دولتی و پیروزی تبلیغاتی برای طالبان به حساب می آید.

عبدالبصیر مصباح ناظر قضایای سیاسی می گوید: حتی ابعاد این پیشرفت تنها به ولایت بدخشان، متوقف و محدود نمی گردد؛ بلکه این امر، خبر ناخوشایند برای همه ولایات مهم شمالی از جمله پنجشیر و تخار است.
آقای مصباح افزود: جالب اینجاست که طالبان درست چند روز پس از آن، اقدام به تصرف ولسوالی کران و منجان بدخشان کردند که رییس جمهور کرزی اخیرا در سفری ۴ روزه به چین، با مقامات آن کشور توافق کرد؛ تا راه تاریخی ابریشم را احیا کند؛ راه استراتژیک تجاری که چین را از طریق افغانستان به آسیای میانه وصل می کند و از ولسوالی واخان در همسایگی کران و منجان می گذرد!

بنابراین، ناامنی های بدخشان و نفوذ قدرتمند و رو به توسعه طالبان در این ولایت، پروژه پیچیده ای است که به بسیاری از مسایل ملی، منطقه ای و بین المللی مرتبط با امنیت، اقتصاد و توسعه افغانستان، گره خورده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *