گزارش کنفرانس “نگاهی به بحران کنونی پولی و کاهش ارزش پول افغانی”

کاهش ارزش پول افغانی و مشکلات سیالیت بانک ها در حدود یک ماه اخیر و راه های بیرون رفت از این وضعیت، و در کل وضعیت ناگوار مالی و اقتصادی در کشور موضوعاتی بودند که در کنفرانس مجازی مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی (CSRS) از سوی متخصصین و مقام های پیشین بانک مرکزی، بانک های خصوصی و وزارت مالیه افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این ویبینار که روز ‌شنبه (۲۷ سنبله ۱۴۰۰ هـ ش – ۱۸سپتمر ۲۰۲۱ میلادی) از طریق برنامه زوم برگزار شده بود،  واحد نوشیر سرپرست اسبق بانک مرکزی افغانستان، احمد خسرو ضیا رئیس اسبق پشتنی بانک، میوند بانک، و بانک ملی افغان (BMA)، و همچنان سید مبین شاه مصمم مشاور و مؤسس دیپارتمنت پالیسی د افغانستان بانک و معین پیشین عواید و گمرکات وزارت مالیه اشتراک و سخنرانی کردند.

در ابتدای کنفرانس کامران ملک متخصص عرصه اقتصاد و عضو علمی مرکز مطعالعات استراتیژیک و منطقوی، به نمایندگی از کمیته برگزاری این ویبینار، با اشاره به وضعیت فعلی کشور و اهداف برگزاری این ویبینار، مقدمه مختصری ارائه نمود.

دکتور مصباح الله عبدالباقی رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی در کنار خوش آمدید به اشتراک کننده گان این ویبینار گفت: «افغانستان در حال حاضر از یک مرحله حساسی می گذرد و توقف ناگهانی کمک های خارجی و انجماد ذخایر بانک مرکزی افغانستان منجر به یک بحران اقتصادی در کشور گردیده است. در عین حال موفق شدن تحول اخیر در کشور ضرورت این مرحله است و اگر این تجربه به ناکامی می رود، افغانستان بار دیگر با چالش ها و جنگ های داخلی مواجه خواهد شد که در آن صورت کنترول وضعیت کشور دشوار خواهد بود. با توجه به همین وضعیت حساس، هدف این کنفرانس آنلاین بررسی وضعیت فعلی و تقدیم راه حل های ممکنه برای تغییر این وضعیت است تا بتوانیم در بهبود وضعیت کشور در مرحله حساس کنونی، وجیبه ملی و وطنی خود را ایفا نموده باشیم.»

سخنرانان این ویبینار در چندین محور روی نقش بانک مرکزی در ثبات پول افغانی، کاهش ارزش پول افغانی در مقابل دالر، نگاهی به سیاست های پولی کشور، نگاهی به مشکلات سیالیت بانک‌ها، ارزیابی وضعیت آینده بانکداری در افغانستان، و راه بیرون رفت از وضعیت بحرانی فعلی پرداختند و راه حل های ممکنه را مورد بحث قرار دادند.

در پایان ویبینار آقای شاکر جلالی متخصص بانکداری اسلامی و کاندید مرحله دکتری، به نمایندگی از کمیته برگزاری ویبینار، به نتیجه گیری بحث های این ویبینار پرداخته و آنرا مثمر و ارزنده در مرحله فعلی ارزیابی نمود.

مشارکین برنامه اعم از نماینده گان رسانه ها و متخصصین این عرصه نیز با ارائه تعلیقات خویش و پرسش ها از سخنرانان ویبینار، این برنامه را مورد استقبال قرار داده و آنرا در مرحله حساس فعلی ارزنده و مهم خواند.

قابل یادآوری است که بحث های این ویبینار در کنار نشر زنده و به شکل مقاطع ویدیویی از صفحات مرکز مطالعات، به شکل یک مقاله تحقیقی نیز به زودی از سوی مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی به نشر خواهد رسید و به اختیار مراجع ذیربط قرار داده خواهد شد. در کنار این، قرار است مرکز مطالعات استراتیژیک ومنطقوی سلسله این کنفرانس ها را ادامه خواهد داد و به خصوص روی وضعیت مالی و اقتصادی کشور در این برنامه ها تمرکز خواهد کرد.

پایان

لینک ویدیوی کنفرانس آنلاین

ویدیوی مکمل

https://www.facebook.com/100004999510518/videos/1008923876626569/

بخش مقدمه

سخنرانان:

واحد نوشیر – سرپرست اسبق بانک مرکزی افغانستان
احمد خسرو ضیا – سرپرست اسبق بانک ملی افغان (BMA)
سید مبین شاه – مشاور اسبق د افغانستان بانک و معین پیشین عواید و گمرکات وزارت مالیه
بخش سوال و جواب
نتیجه گیری و اختتام کنفرانس آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *