طالبان باید بدانند که ملا برادر، به درخواست دولت آزاد شد

 

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه می گوید که در آزادی ملاعبدالغنی برادر آنچه که مهم است این است که طالبان بدانند که وی، فقط به درخواست دولت آزاد شده است.

ملا برادر یکی از چهار فردی است که جنبش طالبان را اساس نهاده و تا هنگام بازداشتش در سال ۲۰۱۰ فرمانده طالبان در جنگ با نیروهای افغان و خارجی بود.

جانان موسی زی تصریح می دارد که ملاعبدالغنی برادر، مختار است که هر کجا می خواهد برود؛ ولی حکومت ترجیح می دهد به افغانستان بیاید و باید آدرس وی مشخص بوده و در پیشبرد گفتگوهای صلح سهم بگیرد.
کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل تاخیر در امضای این قرارداد، این است که شاید با توجه به مفاد این پیمان، به ویژه مساله مصونیت نظامیان آمریکایی در کشور، کرزی نمی‌خواهد در آینده و در تاریخ معاصر افغانستان، به عنوان رییس جمهوری با چهره‌ای منفی شناخته شود.

حکومت در تلاش است تا توسط ملا عبدالغنی برادر، روندِ مذاکرات قطر را زیر سایه قرار دهد و ملابرادر مطابق میل حکومت افغانستان نقش سمبولیک نماینده‌ای طالبان را بازی کند. در حالیکه طالبان و رهبر شان ملا محمد عمر مجاهد به صراحت گفته است که نمایندگانش در قطر به هدف مذاکرات حضور دارند. تا حال معلوم است که ملابرادر دلچسپی‌ای به این نقش نشان نداده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *