حامد کرزی به زودی به پاکستان می رود

وزارت خارجهء افغانستان می گوید، رییس جمهور کرزی به زودی به پاکستان سفر می کند. مسوولان در وزارت خارجه امیدوار اند که این سفر آقای کرزی به پاکستان آغاز فصل جدید و متفاوت در روابط میان دو کشور باشد.

رییس جمهور کرزی در حالی انتظار می رود به پاکستان سفر کند که هفتهء گذشته کابل میزبان سرتاج عزیز مشاور نواز شریف صدراعظم آن کشور در امور خارجی و امنیت ملی بود.

سرتاج عزیز در جریان این سفرش به کابل، دعوت نامهء صدراعظم پاکستان برای دیدار از این کشور را به رییس جمهور کرزی سپرد.

از سوی هم برخی از آگاهان امور سیاسی به این باور اند تا زمانی که موافقتنامهء امنیتی میان افغانستان و پاکستان به امضا نرسد، مسایل مورد اختلاف میان کابل و اسلام آباد برطرف نخواهد شد.

محمد یونس فکور یکی از این آگاهان:

کرزی خواسته های کوتاه مدت و تکتیکی دارد یعنی دارای خواسته های استراتیژیک و طویل المدت نمی باشد.

زمانی این سفر ها به نتیجه دست می یابد که روی تمام موارد که اختلاف و منازعه میان افغانستان و پاکستان است صحبت صورت گیرد که نتیجه آن امضا یک قرار داد همکاری بین افغانستان و پاکستان شود.

پیش از این مقام های افغان و پاکستانی روی امضای یک موافقتنامهء همکاری های استراتیژیک میان کابل و اسلام آباد گفتگو نموده اند.

اما حکومت افغانستان تاکید دارد تا زمانی که تعهدات پاکستان به این کشور به خصوص همکاری های صادقانه در زمینهء گفتگو های صلح عملی نگردند، این موافقتنامه به امضا نخواهد رسید.

در بیش از ده سال اخیر رییس جمهور کرزی برای جلب همکاری های پاکستان در روند تلاش های صلح افغانستان به آن کشور سفر های متعدد داشته است. اما انتظاری را که در این زمینه از پاکستان دارند تاکنون بر آورده نشده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *