افغانستان طرح جدیدی برای رابطه خود با پاکستان تدوین می‌کند

 

وزارت خارجه افغانستان روی ایجاد یک طرح جدید برای مشخص ساختن سیاست خارجی این کشور با پاکستان کار می کند.

مقامات وزارت خارجه می‌گویند که در یازده سال گذشته سیاست های این کشور در مقابل پاکستان نتایج مطلوب نداشته و به همین دلیل دست به کار شده اند.

فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجه با بیان اینکه ما باید روی سیاست فعلی تجدید نظر کنیم، گفت: در حال حاضر در وزارت خارجه افغانستان روی پلان B کار می شود، کفت: پلان A ما در قبال پاکستان چیزی بوده که در 12 سال گذشته ما را به نتایج مطلوب نرساند مراحل تحلیلی و ستون های بحث آماده شده و با نهادهای ذیربط این طرح به مشورت گذاشته می شود که ما چگونه بتوانیم سیاست خارجی خود را با پاکستان به نحوی رقم بزنیم که با در نظر داشت مشکلات، فضا را به سمت مطلوب تغییر بدهیم.

مقامات افغانستان، پاکستان را متهم به حمایت از مخالفان مسلح این کشور می‌کنند و می‌گویند که اسلام‌آباد تاکنون در پروسه صلح افغانستان صادقانه عمل نکرده است.

آقای تمنا تأکید کرد که افغانستان به سطح منطقه به خصوص با پاکستان خواهان داشتن یک روابط نیک اما مشروط بر احترام متقابل می باشد.

گسترش روابط تجارتی میان دو کشور، واگذاری چند ولایت به طالبان، موقف نرم در ارتباط به خط دیورند، افزایش نقش اسلام آباد در پروسه صلح و کاهش نقش هند در این کشور عمده ترین خواسته های پاکستان را تشکیل می دهند و در مقابل حکومت افغانستان نیز یک سلسله تقاضا ها را از پاکستان مطرح کرده است.

احداث یک بند برق بالای دریای کنر، تطبیق پروژه گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و  مساعد ساختن زمینه استفاده از بندر گوادر برای تجار افغان عمده ترین خواست های این کشور را تشکیل می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *