کنفرانس: موقعیت ترانزیتی افغانستان و اهمیت سیاسی- اقتصادی آن در منطقه

مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی ( CSRS ) کنفرانسی را تحت عنوان ((موقعیت ترانزیتی افغانستان و اهمیت سیاسی- اقتصادی آن در منطقه)) روز دو شنبه ( ۱۷ میزان ۱۴۰۲ ) درتالار کنفرانس های این مرکز برگزار کرد.

مجلس با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز ګرید. سپس محترم محقق عبدالصبور مبارز مسؤل دیپارتمنت مطالعات سیاسی مرکز مطالعات به مهمانان و مشارکین کنفرانس خوش آمدید ګفته بر اهیمت موضوع، فعالیت ها و دست آوردهای دیپارتمت مطالعات سیاسی مرکز مطالعات به مشارکین برنامه معلومات مختصر ارایه نمود.

بعداً کنفرانس توسط معاون سرمحقق عبدالشکور سالنگی عضو اکادمی علوم افغانستان ارائه ګردید.

ابتدا در مقدمه پیرامون وضعیت و موقعیت جغرافیایی افغانستان در منطقه توضیحاتی ارائه شد و با نگاهی به نقش گذرگاهی افغانستان در طول تاریخ و بررسی عوامل انزوای گذرگاهی‌ افغانستان دوره معاصر، دلایل احیای نقش ترانزیتی افغانستان را مورد تحلیل قرار داد.

در ادامه محقق سالنگی پروژه‌های ترانزیتی افغانستان را در دو بُعد خطوط ریلی و انتقال منابع انرژی معرفی کرد و در مرحله بعدی اهمیت اقتصادی و سیاسی موقعیت ترانزیتی افغانستان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

به صورت خلاصه در تحلیل محقق سالنگی اهمیت و نقش اقتصادی ترانزیتی افغانستان می‌تواند به کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش فاصله‌های ترانزیتی، گردش مستقیم کالاهای تجارتی، افزایش حجم تعاملات تجاری، کمک به ادغام منطقه‌ای و کمک به اتصالات بیناقاره‌ای بیانجامد. در بُعد سیاسی نیز اهمیت ترانزیتی افغانستان به کاهش مشکلات امنیتی میان کشورهای منطقه کمک کرده و به توسعه و گسترش روابط سیاسی کشورها افزوده و در نهایت کمک به همگرایی منطقه‌ای می کند.

در بخش بعدی به پرسش‌های اشتراک‌کنندگان از طرف محقق سالنګی پاسخ‌های قناعت‌بخش ارائه شد.

موضوع در اخیر از طرف محقق عبدالصبور مبارز جمع بندی ګریده و با دعائیه خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *