کرزی: هیچ حکومتی خط دیورند را نمی پذیرد زیرا افغان ها اورا نفرین می کنند

 

 

حامد کرزی در یک نشست خبری در کابل با اشاره به درگیری های اخیر مرزی میان افغانستان و پاکستان، گفت که تلاش های پاکستان جهت به رسمیت شناخته شدن خط دیورند از سوی افغان ها، هرگز موفق نخواهد بود.

وی تحرکات اخیر در ولسوالی گوشتهٔ ننگرهار را حرکتی هدفمندانه از سوی پاکستان خوانده گفت:« دلیل این تحرکات آن است که پاکستانی ها می خواهند ملت افغانستان را تحت فشار قرار دهند تا در مورد به رسمیت شناختن خط دیورند به مذاکره بنشیند و خط دیورند را به رسمیت بشناسند.

وی با اشاره به حساسیت گذشتهٔ مردم افغانستان در بارهٔ خط دیورند گفت:«ملت افغانستان از روزیکه دولت انگلیس این خط را ایجاد کرده، آنرا نه پذیرفته و هیچ حکومت افغانستان این خط را نه خواهد پذیرفت، زیرا ملت افغانستان اورا نفرین می کنند».

حامد کرزی در مورد ایجاد ناامنی ها از سوی همسایه های افغانستان نیز اشاره کرده گفت:« ایجاد ناامنی ها به این خاطر است که دولت افغانستان همیشه مجبور، بی چاره و محتاج همسایه های خود باشد اما این هم ممکن نیست چون مردم افغانستان راه خود را انتخاب کرده اند».

حامد کرزی تأیید کرد که چندین پوستهٔ نظامی درامتداد خط دیورند در ولسوالی گوشته، توسط نیروهای امریکایی به نظامیان پاکستان واگذارشده است« بر اساس راپور رسمی هیأت افغانی؛ این پوسته ها ده سال پیش توسط نیروهای امریکایی به نظامیان پاکستان واگذار شده بود که ما اقدامات فوری کردیم و نامه به حکومت افغانستان نوشتیم و خود ما هم اقدامات فوری کردیم».

وی تاکید کرد که با وجود این همه؛ «بازهم ما رابطهٔ دوستی با پاکستان می خواهیم، رابطهٔ داد وستد و مراوده می خواهم امید واریم دولت پاکستان نیز این را درک کند».

حامد کرزی در مورد تلاش هایش برای برقراری دوستی با پاکستان گفت که دولت وی بزرگترین کوشش ها را کرده است« در طول 65 سالی که از تأسیس حکومت پاکستان می گذرد، هیچ وقت چنین تلاشی محکم وعمیق صورت نگرفته است، من خودم 19 بار به پاکستان سفر کردم به دلیل اینکه می خواهم رابطهٔ دوستانه ما با پاکستان مستحکم باشد».

وی همچنان تأیید کرد که در مذاکرات رسمی میان مقامات دوکشورنیز جانب پاکستان در مورد به رسمیت شناخته شدن خط دیورند از سوی افغان ها اشاه های دارند که ” این اشاره ها به طورغیر مستقیم و گاه مستقیم صورت می گیرد، اما واکنش ما این بوده است که ما در این مورد هیچ صحبتی نه کردیم یا برای شان گفتیم که مورد بحث نیست».

وی در مورد کمک های نقدی سازمان استخباراتی امریکا (سی آی ای) بار دیگر تأیید کرد که  این کمک ها از سوی سازمان استخباراتی امریکا از دوران حکومت موقت تا به حال صورت می گیرد« این کمک ها برای ما بسیار موثر بوده و نفع زیاد را از آن برده ایم، این کمک ها ثبت دفاتر رسمی دولتی شده است؛ وقتی من رییس جمهورادارهٔ موقت شدم، یک حساب به نام حساب مصلحت رییس جمهور جور شد که در گذشته هم چنین حساب برای رییس جمهوران گذشته وجود داشت».

حامد کرزی در مورد ادامهٔ این کمک های گفت که وی با سازمان سی آی ای صبحت کرده است تا به خاطر مسایل مطرح شده در رسانه ها، این کمک ها را قطع نه کند؛« چون ما به این پیسه ها زیاد ضرورت داریم».

حامد کرزی در مورد کمک نقدی استخبارات بریتانیا گفت: « نه خیر، این کمک ها صورت نگرفته، گاه گاهی به خاطر مسایل اوپراتیفی در دیگر ادارات ما ممکن است صورت گرفته باشد که در موارد خودش به مصرف رسیده است اما کمک منظم که صورت گرفته باشد، نه خیر نشده و من از آن اطلاعی ندارم».

حامد کرزی در مورد پیمان امنیتی با امریکا گفت که افغانستان به چنین پیمان نیاز دارد و دولت وی خواهان عقد چنین پیمان است وی گفت که دلیل به تاخیر افتادن امضای این پیمان این است که پیشنهاد امریکایی ها در این مورد به نفع ما نبود، لذا ما آن را نه پذیرفتیم و پشنهادات خود را به جانب امریکا ارسال کردیم.

وی در مورد پشنهاد افغانستان گفت که خواست ما حفظ امنیت کامل افغانستان، دفاع از افغانستان در صورت حملات احتمالی کشورهای همسایه و بیگانه، تامین کامل نیروهای نظامی افغانستان و ایجاد اردوی خود کفا می باشد.

اظهارات رییس جمهور کرزی زمانی در مقابل درگیری اخیر مرزی میان افغانستان و پاکستان اراد شد که امروز نیروهای پاکستانی درنوارمرزی ولسوالی ناری ولایت کنر نیز به پیش روی های مرزی خود به سمت افغانستان ادامه داده اند.

——————————————————————————————————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *