پروژه تاپی: توافق جدید افغانستان و سه کشور منطقه برای خرید گاز

 

توافق نامه احداث پایپ لاین انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان که به نام پروژه تاپی یاد می‌‌‌شود، امضأ شد.

وحیدالله شهرانی وزیر معادن گفت: در سال 2014 می‌‌لادی یک کنسرسیوم بنام تاپی لمتد به وجود می‌‌‌آید و چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و کمپنی ‌های بین المللی دیگر سرمایه گذاری می‌‌‌کنند .

“سرمایه گذاری درساختن پایپ لاین بین 8 تا 11 میلیارد دالر پیشبینی شده است و کار ساختمانی تا پایان سال 2016 ختم می‌‌‌شود و در شروع سال 2017 بهره برداری شروع می‌‌‌شود .”

جوجی توکیشی رییس بانک انکشاف آسیایی گفت: من فکر می‌‌‌کنم که این یک فرصت خوب است برای افغانستان که به پای خود ایستاده شود. اقتصاد فعلی افغانستان متکی به کمک ‌های بین المللی و نظامی است. بعد از 2014 چهره واقعی افغانستان آشکار می‌‌‌شود . این در حالیست که بانک آسیایی سکرتریت پروژه تاپی را به عهده دارد .

 

مزایای فراوان اقتصادی این پروژه

سیف الدین سیحون، استاد فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل می‌‌گوید: اولتراز همه بالا رفتن عایدات دولت از طریق دریافت فیس (پول) ترانزیت است .

به نظر سیحون ایجاد شغل برای مردم منطقه، رسانیدن برق و انرژی به مردم و همچنان بالا رفتن اهمیت

اقتصادی و ستراتیژیک افغانستان در کشور‌های آسیای میانه و آسیای جنوبی دیگر مزایای پروژه انتقال پایپ لاین گاز تایپی است .

محترم استاد نصیر احمد نویدی، رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح می‌‌گوید: شکی نیست که پروژه تاپی برای هر چهار کشوربه گونه ‌های متفاوت پروژهی با ارزش بوده و تطبیق آن گامی مهم در جهت تقویت همکاری ‌های منطقوی نیز به شمار می‌‌‌رود، اما برای افغانستان که درحال حاضر اقتصاد آن به بیرون متکی می‌‌‌باشد، این پروژه اهمیت حیاتی تر دارد. قرار است با تکمیل این پروژه حد اقل ولایات چهارگانه افغانستان هرات، فراه، هلمند و قندهار از نعمت گاز برخوردار گردیده و برای ده‌ها هزار تن زمینه کار به وجود بیاید.

پروژه تاپی بیشتر از 1735 کیلومتر طول دارد که حدود 700 کیلومتر پایپ لاین از داخل افغانستان می‌‌گذرد. این پایپ لاین ازطریق بندر سپین بولدک به پاکستان و از آنجا به جانب هند تمدید می‌‌‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *